Hányszor álmodozunk arról kedvenc regényeinket lapozgatva, hogy bárcsak ott lehetnénk a szereplők mellett! Ezt az élményt, a történetbe lépés izgalmát hozzák el a kalandválasztós könyvek, amelyekben az olvasó hoz döntéseket arról, hogyan folytatódjon a cselekmény. Vigyázat, rizikós az olvasás! Lehet, hogy egy szereplőt veszélybe sodrunk, de az sem kizárt, hogy egy fontos titok nyitjára jövünk rá. Egyszerre kaland, játék és kockázat. Éppen ez teszi ezeket a könyveket alkalmassá arra, hogy a számítógépes játékok világában otthonosan mozgó gyerekeket is olvasásra csábítsák.
Ugyanis napjaink – számítógépes játékokhoz, gyors, vibráló színvilágú rajzfilmekhez szokott − gyerekei minden eddigi generációnál jobban keresik a kalandot, az izgalmat és a sikerélményeket. Így született meg az ötlet, hogy a kalandválasztós (kaland, játék, kockázat) típusú könyvek előnyeit használjuk fel a tudás elsajátításához.
A (N)agykaland sorozat ilyen szempontból teljesen új utat jelölt ki számunkra, első körben a nyelvtan (j-ly gyakorlása − Kovács Attila: Háztáji nyomozás; szófajok - Galuska László Pál: Mentsd meg a Tellur bolygót!), a történelem (honfoglalás kora – Garay Zsuzsanna: Hetedhét ország) és a környezetismeret (környezeti nevelés, a kertek, mezők, erdők növényei, állatai, környezetvédelem − Majoros Nóra: Kerti őrség) tanításában.
A kalandválasztós könyvekben a fejezetek végén úgynevezett ugrások találhatók, amelyek közül választva az olvasó határozza meg a történet folytatását. E speciális szerkezetnek két hasznát is láttuk: egyrészt ezek a történetek jobban bevonják, magukkal ragadják az olvasót, másrészt az ugrásokat, azaz választási helyzeteket – az adott ismeretanyagnak megfelelően – feladattá alakítottuk. A helyesírás gyakorlásában például kiemelt szerepe van a bevésődésnek, ezért abban a kötetben a helyesírási szempontból rossz választások olyan fejezetekhez vezetnek, amelyek segítenek begyakorolni a szabályt. A történelmi és környezetismereti témájú kötetekben a választásokhoz különböző feladatok kötődnek, melyek játékosan, a kalandos történethez szorosan illeszkedve mélyítik el a tudást. Minden esetben figyeltünk arra, hogy a feladatok megoldása azonnali sikerélményt nyújtson, méghozzá a lehető legtöbbször a történet során, így nemcsak az ugrásoknál, de a történet közben is elhelyeztünk játékos feladatokat.
Az általános iskola alsó tagozatosai számára fejlesztett köteteket úgy szerkesztettük, hogy az órai közös munka során és otthoni feldolgozásra egyaránt alkalmasak legyenek. Utóbbit segítik a kötetek végén elhelyezett feladatmegoldások. A sorozat következő kötete már idén érkezik, a 4. évfolyam nyelvtani anyagát dolgozza fel egy izgalmas gyerek sci-fiben.