Kozsánné Tóth Marianna
Tanár vagyok. Az előző század végétől. Az oktatás különböző színterein tevékenykedtem az óvodától az egyetemig. Voltam óvónő, tanár, előadó, mentortanár, tehetségfejlesztő tanár. Ez mind feladatkör. A mindennapi életben, úgy érzem, egyszerre vagyok mind.
Két fiam van, a Nagy és a Kicsi. A Nagy 10 éve koptatja az iskolapadot, már gimnazista. Kiváló tanuló, világ- és Európa-bajnok élsportoló. Nekem az számít,hogy lelkes és lendületes, jó humorú kamasz, éli életét önállósulási törekvéseivel, sikereivel és harcaival együtt. A Kicsi a Nagyot látja. Sportol, mintát követ. Saját útját keresi. Már vágyik az iskolára, pontosabban fogalmazva a tanulásra, leginkább a tudás birtoklására. Kezdi érezni ezek helyes sorrendiségét. Kezdi megérteni, hogy a tervek csak akkor valósulhatnak meg, ha megfelelő célok kijelölése mellett kiváló stratégia mögé gyors és jó taktikai lépéseket teszünk.
A diákjaim legtöbbször hasonló örömmel és eredményesen dolgoznak velem. Pályakezdőként ragaszkodtam a tények szigorú átadásához, majd kreatív tanárként már egy idő után nem (csak) a tananyagot tanítottam. Szemléletmódot. Remekeltek a srácok.
Intézményvezetők, kollégák és szülők elmélkedtek velem azon, miért…
Stresszmentes tanórák, belső motiváció a külső motiváció helyett, valamint a tanulási önismeret támogatta őket az eredményesség felé vezető úton. Ez jóval több, mint egy sikeres érettségi, felvételi, nyelvvizsga vagy versenyeredmény. Kaleidoszkóp. Életútjainkon egymáshoz kapcsolódunk tanítványaimmal később is, a nehéz és boldog lépések előtt gyakorta. Nem az életkor adta közelség, nem is a tanári lazaság, keménység vagy szigor adta mindezt. Efölött állt valami. Érdekeltek a gondolataik. Csak nyitott ajtók voltak. Ma is csak nyitott ajtók vannak. Én is motivált ember vagyok. Számomra a tanulás nem cél, hanem eszköz az álmaink megvalósításához.
Hol kezdődik az iskolai flow-élmény, miként álmodhatunk nagyot egy tanórán, majd hosszú tanévek során mindvégig? Nehéz az iskola, sok a tanulnivaló…
Valóban az, ha nem tudom, miért tanulok. Ez a lényegi elem szerintem.
A két fiam motivált. Kíváncsi, érdeklődő, mint minden gyerek. Ismeri az érzést, milyen, amikor célt tűz ki maga elé, és azon elmélkedik, miként érheti el. Ez lendületet ad. Ez a tudatosság jelenik meg a gondolataimban és munkámban. Már nem a tényanyagok bemagolása, szó szerinti számonkérése a lényeg, hanem annak tudatosítása, hogy aktív tanárként és diákként miként foghatom össze a fejemben lévő tudásanyagot az ismeretek holisztikus világában. Ehhez más nem kell, csak aktív szülő, pedagógus, és a diák, aki valóban motivált és tudatos.
Kíváncsi, álmodik, célt tűz ki, tervez, tudatosan átgondol és megvalósít. Ennek a hátterében nemcsak a motiváció, a pozitív példa, egy jó cél, hanem megvalósítható tervek és tudatosság is áll. Ez a generáció nagyon érzékeny. Minden generáció nagyon érzékeny. A dacos Kicsi és a kamasz Nagy. Mi és a szüleink is. Szókratész óta minden új nemzedék. Mi a tolvajkulcs, ami minden zárt ajtót kinyit? Eddig azt láttam, hogy a tanulásmódszertani ismeretek minden tantárgyhoz specifikusan kapcsolódó anyagrészt jelentettek. A tanítók, tanárok tanulták. Vizsgáztak belőle, hogy szakterületükhöz kapcsolódóan ötletekkel gazdagítsák tanóráikat. Cél a gyorsítás, könnyítés, a motiváció megőrzése. Aztán a tanmenetek sűrűjében, a gyakorlatban a tantárgyi kereteken belül már-már természetessé vált, hogy „a gyerekek úgyis tudják maguktól”, menjünk tovább, „mi is tudtuk”. Nem tudják. Mi sem tudtuk. Azért örült mindenki, ha nagyot lapozhattunk…
Az ismeret átadása a tanár dolga, az ismeret megszerzése, kreatív felhasználása viszont a diák feladata. Véleményem szerint itt akad el a gyors, könnyű és örömteli tanulás. A pedagógus igyekszik tanulásmódszertani tippeket adni, a szülő elmeséli, ő hogyan tanult gyerekként, de azzal kevésbé foglalkozunk, hogy annak a diáknak hogyan menne mindez könnyebben. Minden gyerek más, ez tény. Hogyan lehetne azonos a tanulási folyamat akár csak egy osztály tanulói közt? Hogyan gondolhatnánk például, hogy megadjuk a tantárgyak tanulási sorrendjét, ha nem figyelünk arra, hogy annak a gyereknek mi a nehéz, mi a könnyen tanulható lecke? Ezt csak a tanuló maga tudhatja, ő érzi, ő látja, miként mehetne ez hatékonyabban. Ez tehát az ő feladata.
„Az iskolák legyenek azok a helyek, ahol elindulhatunk az álmok útján” – mondta Renzulli, a tehetséggondozás atyja, 2019 tavaszán egy magyarországi előadásán.
Rajz: Horváth Henriett