Maria Montessori hosszan tartó megfigyelései útján szerzett elmélyült tudást a gyermekről és igényeiről. Erre a tudásra alapozta pedagógiáját. Nagyszerű gondolatai az irányadó elvek ahhoz, hogy megértsük a gyermeknek felkínált tevékenységek jótékony szerepét. Hatéves koráig a gyermek hihetetlen intenzitással szívja magába mindazon dolgok hatásait, amelyek körülveszik. Ez a mindent magába szívó „elme” teszi lehetővé, hogy alkalmazkodjon a környezetéhez, és hogy erőfeszítés nélkül szerezzen ismereteket. Maria Montessori azt is bebizonyította, hogy a gyermeknek fogékony időszakai vannak. Ezek olyan periódusok, amikor a gyermek egy-egy sajátossága, képessége intenzíven változik, formálódik. Ha a fogékony időszak elmúlik, nehezebben alakul ki egy-egy képesség.
Fogékony időszakokban a gyermek képes nagyon erősen összpontosítani: teljesen belemerül abba, amit éppen csinál, észre sem veszi, hogy mi zajlik körülötte. Ezekben az elmélyült pillanatokban a gyermek alakul, formálódik. llyenkor nyugodtnak, elégedettnek és boldognak tűnik. Emiatt születésétől fogva támogatnunk kell őt, és biztosítanunk számára ezeket a koncentrált állapotban töltött pillanatokat. Maria Montessori azt is megfigyelte, hogy a gyermek képességeinek kialakulásához használnia kell a kezét. Az elméje a kezén keresztül tanul. A Montessori-pedagógia ma is rendkívül időszerű, hiszen örök érvényű értékeket közvetít. Ez a nevelési módszer a jövőbeli világhoz alkalmazkodni tudó, független és felelős felnőtt formálódását tartja szem előtt.