Az előző két cikkemben arról esett szó, hogy úgy is segítünk megalapozni azt, hogy kicsinyeinkből egészséges felnőtt váljék, hogy társas-érzelmi funkcionalitásukat fejlesztjük. Az önkontroll és az érzelemszabályozás, valamint a társas készségek voltak azok a kulcsképességek, amik két, az általános jóllétről szóló tanulmány szerint kritikusak a felnőttkori jólléthez1,2. Kifejtésre kerültek azok a nem-kognitív készségek, amik a tanulási készenlétben és az akadémiai teljesítményben szerepet játszanak. Ezen finom képességek intenzíven hatva a kognitív teljesítményre, azzal folyamatos kölcsönhatásban fejtik ki hatásukat.
Az előző cikk végén két olyan dologról esett szó – 1., kommunikáció és 2., bátorság/kezdeményezőkészség – amelyek fontos tényezői gyermekeink nemcsak intézményi pályafutásának, de hosszútávú jóllétüknek is. Nézzük mi az a három képesség ezeken kívül, amelyek fejlesztésével még tovább juttatjuk kicsinyünket az egészség és kiteljesedés felé vezető úton.
Az érzelmek kezelésének első lépése tudatosításuk. Azt gondolhatnánk, hogy a gyermek természetesen tudja, hogy mit érez, és egyértelműek számára mások érzelmei is. Azonban ez sok esetben nem így van! Ha a hétköznapi élethelyzetekben megnevezzük mind a kicsinyünk, mind saját, mind mások érzelmeit, már nagyon sokat tettünk az emocionális kompetencia kibontakozásáért. Ha esetleg még képzeletben bele is helyezkedünk egy pillanatra a másik helyzetébe (Szerinted te mit éreznél, ha a tesód kérés nélkül venne el valamit az asztalodról?) a perspektíva váltás irányába terelgetjük a kicsit, lehetőséget adva arra, hogy empátiája kibontakozhasson.
A gyermekek érzelmi nevelése azért is kritikus korunkban, mert megváltoztathatatlan tény, hogy a mai gyermekek több-kevesebb ideig képernyőt használva nőnek fel. Miközben képernyőt használnak (illetve a jövőbeli vagy múltbeli képernyőhasználaton gondolkodnak) nem azzal foglalatoskodnak, mint mi annak idején. Mi, mai 40-esek, személyes interakciókban éltük az életünket gyermekként; folyamatosan különböző szintű társas kapcsolódásokban acélosítottuk érzelem felismerő képességüket, szünet nélkül használtuk empátiánkat és társas megoldó képességeinket. Csemetéink mindenképp kevesebb időt töltenek a társas térben társas-érzelmi szituációk felismerésével és megoldásával. A máshol töltött idő valós hiányt okozhat szocio-emocionális készségeikben -- még ha nem is feltétlenül észleljük is ezt rögtön, idővel megkapjuk a számlát.
Az otthoni munkafüzet-feldolgozást javaslom. A pillanatnyi feszültségtől távol, nyugodtan tudunk elbeszélgetni a fontos témákról csemeténkkel; a kellemes atmoszféra segít abban, hogy több megoldási módot is felfedezzünk egy helyzetre. A kedvesen megrajzolt karakterek érzelmi konfliktusa egydimenziós – végre úgy tud az érzelmekről és a társas helyzetekről gondolkodni a kicsi, hogy nem terhelik az adott szituációban óhatatlanul jelen lévő gyermeki-, és felnőtt elvárások.
Tulajdonképpen csak így van esélye arra, hogy felismerjen és elraktározzon olyan megoldási módokat, amelyekkel azonosulni tud, amelyeket helyesnek érez. Másnap az iskolába -- ahelyett, hogy érzelmei és mások érzelmeinek dzsungelében kóvályogna -- már egy térképpel érkezik. Térképe (előzetes feldolgozása, tudatosítása és választásai) segítségével sokkal nagyobb eséllyel fogja átlátni a komplex helyzetet és előzetes elköteleződése alapján helyesen nyilvánul majd meg.
Ha van valami, ami elértéktelenedett a mai világban, az a kedvesség. „Ha túl kedves vagy, csak kihasználnak”, „azt jelzed, hogy rád léphetnek” halljuk itt is, ott is. A valóságban azonban az, hogy azok a gyermekek, akiknek fejlett az empatikus készségük és együtt éreznek másokkal, sokkal könnyebben alkalmazkodnak a társas szituációkhoz, mint „keményebb” társaik. Mivel (korábbi cikkeim nyomán is) bebizonyosodott, hogy a szociális kapcsolatok építésének és ápolásának képessége mennyire fontos tényező felnőttkorunkba nyúló jóllétünkben, úgy tűnik, hosszú távon mindenképp az együttérző gyermekek állnak majd nyerésre.
Természetesen fontos megtanítanunk a csemetéknek, hogy tiszta határokat húzzanak -- és egyfajta tudatosságot a kedvesség-jóhiszeműség korlátait illetően. De az önmaguk és társaik felé mutatott kedvesség és pozitív hozzáállás igenis a hasznukra válik. A kedvesség magába foglalja a másik szükségleteinek felismerését, ami mindenképp fejleszti a kicsi empatikus készségét. Azzal, ha észrevesszük, és megdicsérjük, amikor csemeténk kedves, bátorítjuk őt. Bátran „ájuljunk el”, illetve tudjunk nagy hűhót csapni afelett, ha a gyermek segít vásárlásnál az elpakolásban, vagy felajánlja, hogy inkább ő viszi a szatyrunkat. Az se legyen „természetes”, ha gondoskodni szeretne rólunk, ha valami baleset ér, vagy szimplán megtartja nekünk az ajtót. Jelezzünk vissza, ha mosolyog, vagy ha tartalommal tölti meg a „köszönöm”-öt. Minden egyes kedves tett társas kapcsolatait olajozza, ápolja majd.
Az impulzusok szabályozásának elsajátítása az önkontroll tágabb fogalma alá tartozik, és az egyik legfontosabb elsajátítandó képesség felnőttkorunkra. Megfelelő impulzus szabályozás nélkül -- ahogyan arra Moffitt és társainak tanulmánya is rámutatott3 – gyermekeinknek egészségügyi, függőségi, tanulmányi majd később pénzügyi problémákkal is szembe kell, hogy nézzenek felnőtt korukban. Ha vágyainkat nem tudjuk szabályozni, ha a kívánt jutalmat nem tudjuk késleltetni, illetve odázni, annak a mai, kísértésekkel teli világban könnyen az anyagi helyzetünk, vagy időskori anyagi biztonságunk láthatja kárát.
Bár nem olyan nyilvánvaló szenvedély, mint a drog vagy az alkohol, de folyamatosan szedi áldozatait a vásárlás-, és a gyűjtögetésmánia is. „Az elég az új több” filozófiáját nem lehet elég korán elkezdeni tanítani a gyermekeknek.
A híres 1972-es pillecukor teszt is arra tanít minket 50 év távlatából, hogy egy kis várakozástól nem dől össze a világ – sőt! Az említett kísérletet a Stanford University pszichológusai végezték el. A résztvevő gyermekeknek felajánlottak egy azonnali, kisebb jutalmat, vagy két kisebb jutalmat – egy kis várakozásért cserébe. A várakozási periódus alatt a kísérlet vezetője 15 percre elhagyta a helyiséget, majd visszatért. A jutalom – a gyermek választásától függően – egy pillecukor vagy egy ropi volt. Amikor évekkel később nyomon követték a kísérletben résztvevő gyermekeket, a kutatók azt találták, hogy azok, akik képesek voltak várakozni a nagyobb jutalomra, jobb életkilátásokat értek el, mint azok, akik nem -- többek között magasabb volt az iskolai végzettségük, és jobb volt a testtömeg-indexük is.4
Hogyan taníthatjuk meg a jutalom késleltetését a kicsiknek? A sportolás kiváló erre a célra. A tenisz és a foci is olyan sportok, amelyekben a fejlődéshez idő és türelem kell -- a siker nem hullik a gyermek ölébe. A csemetének sok-sok gyakorlásra és hosszú távú célok felállítására lesz szüksége ahhoz, hogy késleltetni tudja a vágyott álmot: a kupa megnyerését.
A könyvek is tökéletesek. Ahogy az érzelemszabályozásnál kifejtettem, a kiadványok lehetőséget teremtenek, hogy belebújjunk egy kicsit a főszereplő bőrébe és azonosuljunk azzal, ami történik vele. Kilépünk saját félelmeinkből, személyiségünkből, életünkből ilyenkor, és a főhős példáján keresztül megérthetjük azt, hogy másnak is nehéz kitartóan munkálkodni valaminek az elérésén, ő is erőt kell, hogy gyűjtsön ehhez (Hogyan legyél nyitott és kitartó munkafüzet). Ha sikerül az azonosulás, és a kicsit megmozgatják a feldolgozott gondolatok, azzal perspektívája tágul. Ezzel a már kissé átformált szemlélettel érkezik élete következő történéséhez – de már egy újabb kinccsel a lelki tarisznyájában, amivel maga és mások életét gazdagíthatja.
Három részes cikksorozatomban egy amerikai tanulmány eredményeit ismertettem, kognitív és nem-kognitív képességekről, tanulási készenlétről és iskolai teljesítményről írtam. Ezután öt olyan képességet részleteztem, amelyek a társas-érzelmi készségfejlesztésben fontos szerepet játszanak. A kommunikáció, a bátorság/problémamegoldó képesség, az érzelemszabályozás, a kedvesség magunkhoz és másokhoz és a jutalom elodázásának a képessége mind-mind olyan fontos készségek, amik a munkafüzeteim által is fejlesztésre kerülnek. Figyeljünk oda ezekre a finom kompetenciákra, helyezzük őket vissza arra a jól megérdemelt talapzatra, ahonnan az utóbbi években, évtizedekben lesodorta őket a közfelfogás -- és ahová valójában valók. Szívből remélem, hogy három cikkem elolvasása után a kedves olvasónak is ez a véleménye.
Ha tetszett ez az írás, szeretettelvárom a Kovácsemesekönyvek Facebook oldalon!
Felhasznált irodalom:
1. Jones, Damon E. 2015. Early Social-Emotional Functioning and Public Health: The Relationship Between Kindergarten Social Competence and Future Wellness. American Journal of Public Health.
2. Social skills far outweigh academic success in early years. https://www.ninjalifehacks.tv/blogs/blog/social-skills-far-outweigh-academic-success-in-early-years letöltve: 2022.12.18.
3. Moffitt, Terrie E. 2011. A gradient of childhood self-control predicrs heath, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America.
4. https://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_marshmallow_experiment letöltve: 2022.12.18.
Szloboda-Kovács, Emese 2021. Hogyan győzd le a haragod. Móra Könyvkiadó, Budapest.
Szloboda-Kovács, Emese 2023. Hogyan legyél nyitott és kitartó. Móra Könyvkiadó, Budapest.