Nincs engedélyezve a javascript.
Egy kihívás, és ami mögötte van: autista gyerekeknek rendeztek játékos tudáspróbát

Egy kihívás, és ami mögötte van: autista gyerekeknek rendeztek játékos tudáspróbát

tegnapelőtt

Hraskó István - kecsup.hu

Logikai-ügyességi feladatok vártak az Autizmus Centrum tanulóira a Rákóczi iskolában, ahol házi LÜK-bajnokságot szerveztek számukra – ilyen még soha nem volt az intézmény életében. Miért van nagy jelentősége egy ilyen eseménynek, és miért nagy kihívás az autizmussal élő gyerekek számára?

Huszonöt autizmussal élő gyermek érkezett pénteken a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolába. Többen egyébként is ide járnak nap mint nap, hiszen az árpádvárosi suliban immár három autista csoportja tanul a Kecskeméti EGYMI Autizmus Centrumnak: kettő nyáron költözött át (némi bonyodalom után), egy integrációra előkészítő osztály pedig már csaknem tíz éve működik az intézményben. Jöttek még gyerekek a Juhar utcai iskolából és a Szalag utcai központból is, kísérőkkel közösen.

1_autizmus_centrum_luk_bajnoksag_42.jpg

Az apropó pedig nem más volt, mint az Autizmus Centrum első házi LÜK-bajnoksága. A LÜK egy német eredetű tanulási segédeszköz, több országban bevett készségfejlesztő játék a közoktatásban. A játék neve eredetileg a német Lernen, Üben, Kontrollieren (tanulni, gyakorolni, ellenőrizni) szavak kezdőbetűiből áll össze, de magyarul is megmaradt a LÜK-betűszó: itthon a Logika, Ügyesség, Kitartás a megfejtése. Egy önellenőrzést segítő műanyag táblából és több mint száz különböző témájú, feladatokat tartalmazó füzetből áll.

2_autizmus_centrum_luk_bajnoksag_12_1024x679.jpg

Csehné Kávai Tímea az Autizmus Centrum egyik alsós csoportjának osztályfőnöke és tanítója. Korábban is a Rákóczi iskolában dolgozott ép gyerekekkel, és már akkor felfedezte a LÜK-ben rejlő lehetőségeket, használta az órai munka során. Mint elmondta, az eszköz rendkívül jól bevált azoknál a tanulóknál, akik valamilyen problémával küzdöttek a szóbeli kifejezés vagy a vizualitás terén.

„Fejleszti a figyelmet, a koncentrációt, a logikus gondolkodást, a finommotorikát, a problémamegoldó készséget, hiszen a gyermek önmagát ki tudja javítani. De aztán észrevettem, hogy nemcsak fejlesztésre alkalmas, hanem tehetséggondozásra is, hiszen kiválóan lehet differenciálni a füzetek segítségével” – magyarázta Tímea.

3_autizmus_centrum_luk_bajnoksag_1_1024x683.jpg

Amikor az Autizmus Centrum lett az új munkahelye, ott is beépítette a LÜK-öt a foglalkozásokba. Volt olyan tanuló, akivel a térbeli orientációt – az alatt, fölött, előtt, mögött szavak jelentését – semmilyen más módon, eszközzel nem sikerült megértetni, a LÜK-kel viszont igen.

„Az autizmussal élő gyerekeknél szerepet játszhat a társas viselkedés és a kommunikáció gyakorlásában is. Például ha nem megy egy feladat, akkor segítséget kér tőlem vagy egy társától. Az, hogy most itt egy bajnokságban vesznek részt, sikerélménnyel is megajándékozza őket, az pedig eleve nagy szó, hogy kimozdulnak a saját kis világukból” – hívta fel a figyelmet a nap egyik legnagyobb jelentőségű tényére a szakember.

4_autizmus_centrum_luk_bajnoksag_15_1024x694.jpg

„Az Autizmus Centrum tanulóinak többsége még nem volt ilyen helyzetben, hogy egy másik iskolában, számára jórészt ismeretlen gyerekekkel találkozik és old meg feladatokat időre. Ezzel nekik mind meg kell birkózniuk, ezért nem akartuk tovább fokozni az őket érő stresszt azzal, hogy versenynek nevezzük a mai eseményt – a kihívás szó sokkal alkalmasabb. Az eredményhirdetésen is mindenki kapott egy kis jutalmat” – vette át a szót Kutasi-Gábor Vera, az Autizmus Centrum tagintézmény-igazgatója, hozzátéve: teszt jelleggel rendezték meg a bajnokságot, de mindenképpen sikeresnek értékeli, mert a gyerekek lelkesen és jókedvűen vettek benne részt és türelmesen várakoztak az egyes feladatok közötti szünetekben.

5_autizmus_centrum_luk_bajnoksag_26_1024x683.jpg

Csehné Kávai Tímea azt is kiemelte, hogy a Rákóczi iskola nagyon együttműködő volt a szervezésben, a nyolcadikos diákok kísérték fel az autista gyerekeket a második emeletre, mutatták meg nekik a tantermeket – tehát szemléletformálásra, érzékenyítésre is lehetőséget adott ez a délelőtt.

A kihívás végén Bertalan András, a Móra Könyvkiadó LÜK-projektjének vezetője minden résztvevőnek gratulált és jutalmat adott át.

„A mi gyerekeink igazi hősök”

A Rákóczi iskolában immár három csoportja van az Autizmus Centrumnak: az integrációra felkészítő osztály már régóta működik, és 2024 őszén két újabb csatlakozott hozzá, egy összevont alsós osztály és egy elsős osztály. Noha nyáron eleinte úgy tűnt, nem lesz számukra elegendő tanterem, szerencsére megoldódott a helyzet.

6_autizmus_centrum_luk_bajnoksag_36_1024x683.jpg

„Az első fél év a szociális beilleszkedésről szólt, de el kell, hogy mondjam, a mi gyerekeink – egy leány és hat fiú – igazi hősök. Nekik itt minden új volt, a mosdózástól kezdve az ebédeltetésen át a közösségi terekben való közlekedésig. Meg kellett szokniuk a közösséget, hogy ne lépjenek három lépést hátra, ha egy idegen diák jön velük szembe a folyosón. Az is új számukra, hogy egyes feladatokhoz másik terembe kell átmenni, vagy hogy a tornaterem nagy és visszhangos. Részt vettünk a Mikulás-és a karácsonyi ünnepségen, most készülünk március 15-ére, beszélgetünk arról, hogy ünneplő ruhába fogunk öltözni és kokárdát viselünk. Ez lesz a következő kihívás” – mondta Tímea.

8_autizmus_centrum_luk_bajnoksag_44_1024x683.jpg

A tagintézmény-igazgatótól megtudtuk, a Rákóczi iskola tanulói már megszokták az autizmussal élő gyerekeket, nincsenek negatív tapasztalataik etéren. Az osztálytermeik a második emeleten vannak, ahol nincs túl-nagy jövés-menés, de azért mosdóba menet, az ebédlőben és az udvaron találkoznak diáktársaikkal.

„Az integrációs osztályból egy év után a gyerekek általában át tudnak menni többségi iskolába – akár a Rákócziba -, és ott be tudnak illeszkedni. Az elmúlt években összesen egy-két tanuló maradt nálunk” – emelte ki Kutasi-Gábor Vera. Az a cél, hogy az ősszel átköltözött két csoportnál is minél sikeresebb legyen az integráció, erre pedig jól felkészít az új környezet, a gyerekek meg tudják szokni a zajokat, a nagyobb társaságot.

fotó: Hreskó István