Nincs engedélyezve a javascript.
Hogyan fejleszthetjük gyermekünk társas készségeit hangerő-szabályozáson keresztül?

Hogyan fejleszthetjük gyermekünk társas készségeit hangerő-szabályozáson keresztül?

2. rész

december 11.

Szloboda-Kovács Emese gyógypedagógus

0.jpg

 

 

Előző cikkemben amellett tettem le a voksomat, hogy mind kicsinyünknek, mind nekünk magunknak is hasznos gyermekünk társas készségeinek tudatos fejlesztése. Ezzel nemcsak a másokhoz való kapcsolódásban juttatjuk előnyhöz csemeténket, de saját szülői szerepünk megélése – a szülői élményünk – is megváltozik. Kifejezetten erre a tudatos fejlesztésre készült a Hogyan legyél hang-Erős társas-érzelmi kompetenciafejlesztő füzetem.

Milyen helyzetek kaptak helyet a kötetben? A kiadvány üzenete párhuzamos azzal, amit korábban az érzelmekről írtam: ugyanúgy, ahogy minden érzelmünk természetes, fontos és szükséges, a hangerőskálánk minden egyes hangjának is megvan a pontos helye az életünkben. Fontos megérteni, hogy a hangosság önmagában nem helytelen. A gyermekek ennek értelmében a teljes hangerőskálájukat felfedezhetik a könyv segítségével, miközben azt is tudatosítják, melyik hangerősséget hol használhatják szabadon. 

Legelőször a leghalkabb hanggal, a csenddel ismerkednek meg. A csend állata a halacska, és a szürke szín szimbolizálja. Ezzel a hangerősséggel kapcsolatban az olvasást, a telefonálást, az üzletben való fizetést jelenítettük meg – vagyis olyan tevékenységeket, amikor hagynunk kell szeretteinket koncentrálni arra, amit éppen végeznek. Arról is hallanak a gyermekek, hogy az óvodában, iskolában az ünnepségek, illetve a különböző előadások során is csenddel tiszteljük meg mind az előadókat, mind egymást. A munkafüzet feldolgozó oldalán ezen a ponton számos fontos tartalmat érintünk. Átbeszéljük, hogy mi az, hogy ünnep; miért is viselünk ilyenkor ünneplőruhát, és mit jelent az ünnepélyes viselkedés. A himnusz hallgatása közbeni magatartási szabályokat is alkalmunk nyílik elmagyarázni csemeténknek – de számos olyan tartalmat bekapcsolhatunk ide, ami a mi családi életünk szempontjából releváns. 

1.jpg

 

 

 

 

 

Ezután az egérke hangja következik: a suttogás, amit a kék szín jelez. Ez is nagyon fontos hangunk; az orvosi rendelőben, a moziban vagy a színházban, a könyvtárban, illetve az iskolai tanórákon vagy az óvodában, foglalkozás alatt is ezen a hangon szólunk a másikhoz.

 

3-1.jpg

 

 

 

 

 

 

A suttogást követően a cica már kissé erősebb, halk beszédként meghatározott társalgási hangereje következik zöld színnel. Szabad játék közben és a szünetekben, de a külső eseményeken: sétán, kiránduláson, múzeumokban vagy kiállításon is ezt a hangerőt kell, hogy használják a gyermekek. Mennyire fontos lenne, hogy elmagyarázzuk, megtanítsuk ezt a kicsiknek! Milyen hálásak is lennének a pedagógusok, ha az így megalapozott emléknyomokra építhetnének mindennapi munkájuk során!

A család hangereje szintén a cica hangja: szeretteinkkel otthon, az üzletekben és hivatalokban, de a tömegközlekedési eszközökön is a macskahangerővel beszélgetünk – hiszen pihenő idejükben ők is békét és nyugalmat érdemelnek.

Minden, a cica hangerejénél hangosabb hangot már „kinti hangnak” hívunk. Természetesen ezektől sem tiltjuk el a gyermekeket; csak megtanítjuk nekik a használatukat. Az első ilyen hang a citromsárgával jelzett kutyahangerő: a hangos beszéd. Ez az udvari játékhoz tökéletes, vagy akkor, ha a kicsik távol vannak valakitől. Ennél is erősebb a narancssárga majomhang: ez már a kiabálás – ami épületen belül rémisztő lenne, de zajos helyekre, sportmérkőzéseken való szurkolásra és koncertekre pont megfelelő. Végül, de nem utolsósorban a piros színnel jelzett oroszlánhangerővel ismerkedhetnek meg – ami nem más, mint az ordítás. Ez a hangunk is nagyon fontos: ezzel kiáltunk segítségért, és jelzünk vészhelyzetekben

4.jpg

 

 

A kiadvány fontos üzenete tehát hangerőnk teljes spektrumának tudatos megismerése, az egyes hangerőfokozatok fontosságának felismerése és alkalmazásának megtanítása. Azért is szükséges megtennünk ezt, mert a hétköznapi életben túlnyomórészt „halkítgatjuk”, csitítjuk csemetéinket – ami magában hordozza annak a veszélyét, hogy esetleg akkor sem merik használni majd a hangjukat, amikor viszont nagyon is szükségük lenne erre. Erről lesz szó a következő cikkemben. Amennyiben felkeltettem az érdeklődését, várom vissza!

Ha tetszett ez az írás, illetve szeretne értesülni kiadványaimról, cikkeimről, szeretettel várom a Kovácsemesekönyvek Facebook-oldalon!

1. rész
Hogyan legyél hang-erős

Hogyan legyél hang-erős

Szloboda-Kovács Emese
Móra Könyvkiadó, 2024.06.26.
Mi a megfelelő hangerő a játszótéren? És a boltban, orvosi rendelőben? Az erre vonatkozó társas szabályok megtanulása kellemetlen és hosszadalmas folyamat lehet a kicsiknek és szüleiknek egyaránt. Mi lenne, ha csitítgatás és rászólás helyett egyértelmű, szórakoztató, képes szabályrendszert adhatnánk a gyermekek kezébe?
Hogyan legyél nyitott és kitartó

Hogyan legyél nyitott és kitartó

Szloboda-Kovács Emese
Móra Könyvkiadó, 2023.04.19.
„Miért nem vagy egy kicsit kitartóbb?!” Vajon melyik szülő száját nem hagyta még el ez a mondat… A kérdés az, hogy mit érünk el valaminek a számonkérésével, amiről gyermekünk azt sem tudja, hogyan kezdjen hozzá.
Hogyan győzd le a haragod

Hogyan győzd le a haragod

Szloboda-Kovács Emese
Móra Könyvkiadó, 2021.07.28.
Negatív érzelmeink módosításának, árnyalásának képessége, a velük való megküzdés egész életünkben egy kritikus készség. Ennek a fontos kompetenciának a korai kibontakoztatásához ad könnyen követhető stratégiát és szemléletes eszközöket a kiadvány.