Nincs engedélyezve a javascript.

Interjú Török Ágnessel, a Móra Kiadó Edukációsproject-vezetőjével

2019. március 6.

Török Ágnes 16 évig foglalkozott tankönyv- és taneszközfejlesztéssel a Dinasztia Tankönyvkiadónál mint felelős szerkesztő.


Hogy került a Mórához?

2018 elején a Móra Kiadó megvette a LÜK portfóliót, és ezzel párhuzamosan elindította a Móra Educatio brandet. A vezetőség megkeresett, hogy volna-e kedvem a Móra égisze alatt folytatni a fejlesztéseket. Néhány ismerkedő beszélgetést követően döntöttünk úgy, hogy közösen folytatjuk.

Miért pont a Móra Kiadónál horgonyoztak le?

Ez összefügg a tankönyvellátási helyzet megváltozásával. A Móra Kiadónál a LÜK és a tankönyvfejlesztés jelentette az előző kiadó kínálatát.

Mit jelent az EDU elnevezés?
Az educatio rövidítése. Az EDU játékos képességfejlesztés.


Szerencsés vagyok, hiszen két tapasztalt kollégával dolgozhatok együtt itt, a Móránál. Mindkettejükkel sok-sok évet dolgoztunk együtt a tankönyvkiadásban. Borbély Borbála a szerkesztői feladatokat látja el, míg Bertalan András a marketingterületet gondozza. A másik pillér, amire építünk, az a szerzőgárda. Tapasztalt, neves szakemberek, akik garanciát jelentenek a szakmaiságra. A Dinasztiánál sikerült nagyon jó kapcsolatot kialakítani szerzőinkkel, így szívesen csatlakoztak hozzánk a Móránál is, hiszen mindannyian szívünkön viseljük a jövő nemzedék fejlesztését.

Szükség van készség- és képességfejlesztőkre a meglévő, állami tankönyvek mellett?

Talán épp most van a legnagyobb szükség egy olyan portfólió kialakítására, mellyel sikeresen fejleszthetünk, differenciálhatunk, de akár versenyekre is felkészíthetjük a gyerekeket. Az innovatív pedagógusok mindig keresték, és építették be munkájukba az új és hatékony gyakorlókat, függetlenül attól, hogy milyen tankönyvekből tanítottak. A gyerekeket a 21. század kihívásaira kell felkészíteniük, ehhez a hatalmas munkához szeretnénk segítséget nyújtani.

Szeretik a gyerekek az otthoni gyakorlást?

A gyerekek mindenre nyitottak, aminek értelmét látják, és ami nem a monoton feladatmegoldásról szól. A szülők is egyre inkább érzik, hogy az ő felelősségük is, hogy a gyermekeik mennyire tudnak reagálni a napi kihívásokra. Rengeteg a frusztrált diák, akiket a sikerélmény egy egészen új fokozatba tud kapcsolni. Az egyik legfontosabb eleme az otthoni gyakorlásnak, hogy megtanuljanak a gyerekek tanulni, hogy fel tudjanak készülni a napi feladatokra, és azokat sikerrel oldják meg.

Mi a LÜK?

A LÜK egy ötvenéves fejlesztő játék, amely Németországból indult hódítóútjára. Az egyik legfontosabb jellemzője az önellenőrzés. Ez az egyik igen nehezen fejleszthető képesség. A különböző korcsoportoknak megfelelő ellenőrzőkészletek – okostáblák – lehetőséget biztosítanak arra, hogy a számtalan füzet segítségével különböző részképességeket fejleszthessünk. Az ovis korosztálynak készült bambinoLÜK-kel a gyerekeket felkészíthetjük az iskolakezdésre, hiszen minden olyan területet fejleszt, amely a sikeres első osztály feltétele. A miniLÜK egyrészt az óvoda-iskola közötti átmenetet teszi könnyebbé, másrészt az alsó tagozatos gyerekek számára nyújt sokoldalú fejlesztési lehetőséget. A 24-es LÜK pedig az igazán nagy kihívásokat keresők igényeit elégíti ki.

Feltétlenül kell hozzá az okostábla?

A játék egyik alapeleme az okostábla. Mint már említettem, az egyik legnehezebb terület a gyerekeket önellenőrzésre nevelni. Az okostáblák segítségével mindez gyerekjáték, még felnőtt segítségét sem igényli, ugyanakkor a hibátlanul megoldott feladatsor újabb és újabb feladatok megoldására ösztönzi a gyerekeket.

Hogy dolgoznak vele a tanítók?

Egyre több pedagógus építi be a tanóra keretébe a LÜK játékot. Hozzátenném, hogy Németországban és Ausztriában kötelező eleme az alsó tagozatos oktatásnak. Sok tanító ismeri fel, hogy mennyire megkönnyíti a munkáját az, ha nem kell minden gyerek feladatmegoldását egyenként ellenőriznie, ha a gyerekek a saját fejlettségi szintjüknek megfelelően tudnak haladni. Kiválóan alkalmas mind a felzárkóztatásra, mind a differenciálásra. Nagy sikerű bemutatóóráinkon a gyakorlatban is bizonyítjuk, hogy milyen tökéletes eszköze a játék a vegyes gyerekcsoportok fejlesztésének.

Az évente megrendezett országos LÜK bajnokság pedig rengeteg tanítót és kisdiákot mozgat meg.

Idegen nyelv oktatásában is lehet használni?

Mindenképpen. Tökéletes, játékos kiegészítője az óráknak.


Melyik korosztálynak ajánlják?

A bambinoLÜK-öt elsősorban óvodásoknak, míg a miniLÜK játékot az alsó tagozatosoknak ajánljuk. A rengeteg füzet között pedig biztosan mindenki talál kedvére valót.