Nincs engedélyezve a javascript.

Könyvbeharangozó: Hogyan győzd le a haragod

munkafüzet az 5–12 éves korosztálynak, II. rész

Szloboda-Kovács Emese gyógypedagógus

Felneveltelek. Jóra neveltelek?

Felneveltelek. Jóra neveltelek?

Előző irományomban – hadd elevenítsem fel – amellett érveltem, hogy mennyire fontos az önkontroll csemetéinknek 2021-ben. Egy átfogó vizsgálat, a Dunedin kutatás részleteibe adtam némi betekintést, ami azt mutatta meg, hogy a kicsik önkontrollszintje 30 év távlatában is képes megjósolni iskolai előmenetelüket, hosszú távú egészségüket és anyagi jóllétüket, valamint családi életüket is. Azért mutattam be ezt a tanulmányt, hogy keretbe helyezzem: a növekvő várható élettartam miatt az önkontroll életünk minőségének sokkal kritikusabb összetevője, mint valaha – egy sokkal inkább kísértésekkel teli világban. A célom az volt, hogy az arra nyitott szülők átlássák: igen, talán nem az a feladatuk, hogy mindenáron lakást vegyenek a gyermeküknek, vagy szinte már számlát nyissanak valamelyik webshopban, ahonnan az újabb kütyüket és az épp aktuális, izgalmasnak tűnő játékot rendelik. Ez is egyféle út persze, de az évek elkerülhetetlenül elszállnak, és mind elérünk oda, mikor a nagybetűs ÉLET kapujához kísérjük azt a fiatal felnőttet, akivé szinte pár perc alatt vált kicsinyünk. Vajon mit fogunk érezni ott, akkor? Azt gondolom, hogy a szorongásunk mértékét abban a csodálatos pillanatban részben az fogja meghatározni, hogy mennyire pakoltuk meg gyermekünk szellemi tarisznyáját kincsekkel.

Valódi kompetenciák egy virtuális világban

Kincsekkel? Igen, valódi kincsekkel. Bár, ezekkel a kincsekkel nem lehet kérkedni; mivel nem látszanak, lefotózni sem lehet őket. Megfoghatatlanságuk miatt talán nem tűnnek fontosnak; könnyen elúsznak a hetek, hónapok anélkül, hogy sort kerítenénk arra, hogy foglalkozzunk velük. Hogy mire gondolok? A társas-érzelmi kompetenciákra, amikkel gyermekünk szellemi tarisznyáját pakolhatjuk meg. Általában társas tanulás, szülői minta alapján sajátítjuk el őket, ami azt jelenti, hogy alapvetően mindannyian a szüleinktől tanult és a szűkebb környezetünkben látott érzelmi kompetenciákat, megküzdési stratégiákat használjuk a társas élet játszóterén. Mi történik akkor, ha nem a leghelyesebb vagy leghatékonyabb megküzdési módokat lestük el gyermekkorunkban? Pont emiatt, lelki szerszámosládánk gazdagítása céljából tartottam fontosnak egy olyan kiadvány összeállítását, amely a csalódottsággal és dühkezeléssel foglalkozik, de a szomorúsággal, frusztrációval szembeni lelki egészségmegőrzést is a céljának tekinti. Azt szerettem volna elérni, hogy végre valós eszközök kerüljenek a szülők kezébe, amelyek segítségével elsőként ezt az igen fontos kincset: az impulzusok kontrollálását és az érzelemkifejezés árnyalásának képességét, illetve a frusztrációval, dühvel való aktív megküzdést taníthatják meg a gyermeküknek. A Móra Könyvkiadó gondozásában hamarosan megjelenő munkafüzet egy szimbólum előhívásával segít a kicsiknek abban, hogy ne azonnal és indulattal válaszoljanak egy adott szituációban. Ezután számos, gyönyörűen megjelenített lehiggadási és megoldási stratégia közül választhat a csemete – temperamentumának megfelelően. Mindezt egy többlépéses, érthető stratégiába ágyaztam, aminek a megvalósítását ellenőrzőlista is segíti. A megbeszélős részeknél a fáradt szülővel kalkuláltam: a kérdések mellett a válaszok is megjelenítésre kerültek, és remélhetőleg inspirálóan hatnak a további eszmecserére.

Tényleg? Nekem is jó?

A kicsi, a gyermek, a csemete – minden szavamból úgy tűnik, csak a csöppségekre fókuszálok, pedig ez nem így van. Ami közös minden remek gyermekben, az a kivételes szülő, aki mögötte áll. Igyekeztem Önre is gondolni a munkafüzet kialakítása során, mégpedig a következőkkel:

A válaszok megjelenítésével próbálom levenni az extra gondolkodás terhét a válláról egy hosszú nap után.

A harmadik koronavírus-hullám után, és a negyedik hullám előtt azt hiszem, fontos, hogy a Hogyan győzd le a haragod munkafüzet egy gyönyörűen illusztrált, komplett fejlesztőcsomag, az összes eszközzel, ami szükséges a kérdéses kompetencia kibontakoztatásához. Mind a szülő, mind a pedagógus végig tudja vinni a fejlesztési folyamatot, de online munkára is alkalmas. Sőt, ha valamilyen oknál fogva a fejlesztőszobában kezdett elsajátítás leállna, otthon is be lehet fejezni a tanulást, és fordítva.

Végül, de nem utolsósorban: a kiadvány segítségével arra igyekszem bátorítani Önt, hogy élje meg a gyermeknevelés minden pillanatát, örömét; ölelje keblére a nehéz, kihívást jelentő helyzeteket is. Hogy miért? Megkockáztatom, a gyermeknevelés azon másodpercei a legcsodálatosabbak és legfelemelőbbek valójában, amikor (önmagunkat is legyőzve) tanítjuk, jobbítjuk gyermekünket. Akkor töltjük be igazán szülői szerepünket, amikor segítünk csöppségünknek abban, hogy valami olyannal birkózzon meg, ami számára nehézséget jelent. Ezek a szituációk nem egyszerűek; legtöbben kínosan érezzük magunkat, és kihátrálunk azzal a céllal, hogy bármi áron, de minél hamarabb túl legyünk a helyzeten. Mi magunk is elnyomhatjuk dühünket és frusztrációnkat ilyenkor, és minden erőnkkel próbálhatjuk leplezni, ahogy elborítanak minket az érzelmek. Frusztráltságunk egyik összetevője akár az is lehet, hogy nem tudjuk, valójában mi az ördögöt kéne tennünk.

Mi lenne, ha ez egy csapásra megváltozhatna? Tanuljunk együtt, nőjünk együtt gyermekünkkel. Arra bátorítom a szülőket, hogy a munkafüzet segítségével tegyenek együttes utazást az érzelemszabályozás világába csemetéjükkel. Még meg sem jelent a kiadvány, már sok ilyen és ehhez hasonló visszajelzést kaptam, „Ez nekem is kéne!”, „De jó, szerintem erre szükségem van nekem is!” Hát hogyne! Mi magunk is szülői minta alapján sajátítottuk el azokat a módokat, ahogy megküzdünk a frusztrációval. Miért is ne nézhetnénk erre a folyamatra friss szemmel, és ismerkedhetnénk meg opciókkal, valamint választhatnánk tudatosan egy olyan stratégiát, ami talán okosabb választás, vagy jobban megfelel a felnőttkori vérmérsékletünknek? Amellett, hogy mi magunk is gazdagodunk, ilyenkor ráadásul nem „felülről lefelé” nevelünk, hanem mint társ tekintünk a gyermekünkre az elsajátítás folyamatában– együtt, kart karba öltve haladhatunk az érzelemszabályozás finomításának az útján.


1, 2, 3, ugrás!

Az évek elillannak. Valódi kincsek. Szellemi tarisznya. Frusztráció, szomorúság, düh a mindennapjainkban. Ellesett stratégiák. Lelki szerszámosláda gazdagítása. Komplett fejlesztőcsomag. Változzunk együtt a gyermekünkkel! Mindezek pusztán kiragadott szavak irományomból. Én nem kötöm az orrára senkinek, hogy melyik technikát alkalmazom, hogy meg tudjak állni egy pillanatra, mielőtt butaságot csinálnék, vagy mi az, ami segít, hogy jobban érezzem magam egy nehéz helyzetben. Önnek sem kell beszámolnia arról a környezetének, hogy hirtelen fejest ugrott a gyermekkorba a csemetéjével. Miközben együtt fejlődnek, egy csodálatos, közös titkuk is lesz: egy szellemi kincs, amitől az életük valóban gazdagabbá válhat.

Hogyan győzd le a haragod

Hogyan győzd le a haragod

Érzelmi fejlesztő füzet

Szloboda-Kovács Emese, Bódi Kati, Sólyom Melinda, Török Ágnes
Móra Könyvkiadó, 2021.07.28.
Negatív érzelmeink módosításának, árnyalásának képessége, a velük való megküzdés egész életünkben egy kritikus készség. Ennek a fontos kompetenciának a korai kibontakoztatásához ad könnyen követhető stratégiát és szemléletes eszközöket a kiadvány.