Pálfi-Varga Krisztina - gyógypedagógus, logopédus
Rajzolni jó, verselni jó, főleg, ha ez a kettő egymással kéz a kézben jár. A Rajzoló szó a versekre épülő lépésenkénti rajzolás lehetőségét nyújtja. Rímelő sorok csendülnek fel hangzásban, amit képek rajzolása követ finommozgásban.
A versek további előnye, hogy az olvasni még nem tudók számára is könnyű felidézni a sorokat, hiszen a mondatok üteme, a sorvégi szavak összecsengése mindezt segíti. A szövegek nemcsak a ritmikai készségre, hanem a verbális emlékezetre egyaránt pozitívan hatnak, melyek a későbbi tanulásban is nagy szerepet töltenek be: ritmizálásnál, hallási és vizuális sorrend ismétlésénél, vagy memoriter tanulásánál.
Minden rajz köré mesét lehet szőni, az állatokat mint szereplőket történetekbe ágyazni, felidézni tulajdonságaikat, beszélgetni róluk. A rajzolás, verselés, mesélés nemcsak kitűnő közös tevékenység, hanem kulcsfontosságú a figyelem, az értés és a szókincs fejlődése szempontjából is.
Logopédiai foglalkozások tekintetében vannak olyan területek, ahol a kommunikációra irányuló játékos gyakorlatok kiemelt szerepet kapnak. Ilyen beszédet kísérő mozgásforma vagy gyakorlat a tapsolás, ütemezés, írás, illetve rajzolás. Utóbbi nemcsak a finommozgás vonatkozásában jelentős, hanem az ábrázolás maga is segíti a szavak tartalmának megértését, vagy a gondolatok nyelvi formában való kifejezését.
A versek sorainak ismétlése biztonságérzetet adhat, hiszen azok újramondása révén pontosan lehet tudni, milyen szó vagy mondat következik. Így kitűnő eszköz lehet a dadogó gyerekek számára, akiknél ez a fajta ismétlődés hozzájárul ahhoz, hogy a szóbeli megnyilvánulást ne kísérje szorongás. A beszéd cselekvéssel (itt rajzolással) társítva szintén a feszültség oldásának eszköze (jellemzően igaz ez az alkotó tevékenységekre általában). Verselés során nemcsak az újra és újra elhangzott soroknak van jelentőségük, de a ritmikus szöveg mondása is hozzájárulhat a beszédtempó rendezéséhez.
Ajánlom a kiadványt mindazoknak, aki a mindennapokban kedvet éreznek a verses rajzoláshoz, továbbá fejlesztő foglalkozásokon, iskolaelőkészítő csoportokban is haszonnal forgathatják.