Nincs engedélyezve a javascript.
Segítség, össze vagyok zárva a gyerekkel!

Segítség, össze vagyok zárva a gyerekkel!

2020 tavaszán elkezdtem írni a szülőknek egy könyvet – ez a Baj van a gyerekkel?! Bajban a szülő?! –, ami a legégetőbb problémákat tárgyalta, amik leginkább megviselik a szülőt, gyereket egyaránt: a viselkedési problémák, a gyerek engedetlensége, dacolása, erőszakossága, nyugtalansága. Ezek a nehézségek pedig fokozódtak tavasszal, amikor elért bennünket is a koronavírus-világjárvány, és kijárási korlátozások léptek életbe. A négy fal közé voltunk bezárva, nem nagyon tudtunk kilépni, csak munka céljával, vagy az alapvető szükségletek kielégítése érdekében. Nem volt bölcsőde, óvoda, iskola, a gyerekek otthon voltak, illetve gyakorlatilag az összes családtag otthon volt, egy légtérben, folyamatosan együtt, összezárva, és sokszor mentek egymás idegeire. Egyre nehezebb volt a helyzet, egyrészt, mert szokatlan, másrészt, mert egész nap tartott, harmadrészt, mert ideges a szülő, hiszen sok problémája lehet, elveszthette az állását is, és feszült a gyerek is, hiszen alig mozdulhat ki, és hiányoznak neki a kis társai, és a szerető óvónénije, tanítója. Voltak feladatok is, amiket meg kellett csinálni, hiszen az iskolában nem volt szünet, és az oviból is jöttek azért elvárások. Sok volt ez egy kicsit, nem csoda, ha anya, apa vagy a gyerekek feje fölött összecsaptak időnként a hullámok. Ami még rosszabb, hogy sajnos egy átmeneti nyári enyhülés után a vírushelyzet már teljesen a mindennapjaink részévé vált, és folyamatosan fenyegető árnyként nehezedik szülőre, gyerekre. Most (még) nyitva vannak az intézmények, de igen sokan már most úgy döntenek, hogy inkább nem viszik a gyermeküket óvodába, iskolába, ha lehet, otthon tartják. És ez elég tartós helyzet, sokkal többet vannak együtt a családtagok, mint idáig megszokták, és mint ami természetes, „egészséges” lenne. Az összezártság, bezártság érzése szorongásokat, indulatokat generál, felnőttnél és gyermeknél egyaránt, az egyébként is fokozódó félelmek, diszkomfortérzések mellé. Így egyre több a feszültség a levegőben, egyre többször csapnak össze az indulatok, egyre több a konfliktus, veszekedés, félreértések, sértődések, egyre romlik a családtagok kapcsolata. Ez pedig tovább rombolja az egyéni jó érzéseket, kiegyensúlyozott, harmonikus lelkiállapotot, így ördögi körök alakulhatnak ki.

Hogy mit tehetünk ebben a helyzetben? Erre példákon keresztül adok ötleteket a könyvben, illetve most hangsúlyoznék néhány szempontot, amit szakemberként, pedagógusként a szülővel való kommunikációban te is kiemelhetsz:

„A gyermekeddel, gyermekeiddel lenni ennyire intenzíven, lehet, hogy nemcsak örömöt és boldogságot jelent, hanem sok feszültséget és ellenérzést is keletkeztet benned, lehet, hogy időnként szabadulnál, kimenekülnél a világból, otthagynád őket magukra, és utána rettenetesen szégyelled magad emiatt, és erős bűntudatod támad, hogy hogy lehetsz ilyen szülő. Biztos, hogy próbatétel ez az időszak, főleg akkor, ha nem volt felhőtlen a kapcsolatotok, vagy voltak benne zavarok, nézeteltérések, egymásnak feszülések, félreértések. A természetes emberi szükségleteid miatt ne legyenek rossz érzéseid, biológiai szükséglet, hogy magunkban is legyünk, legyen néha szusszanásunk, csak a saját kedvtelésünkre, magunkra fordított időnk, amikor mindenki békén hagy. Ettől még nem vagy rossz szülő, csak ember vagy, akinek ugyanolyan szükségletei vannak, mint bárki másnak. Nem jó, ha ezt elfojtod vagy eltagadod, eltitkolod, az a jó, ha kifejezed, és valamilyen szinten kielégíted ezeket a szükségleteidet. Nem kell mártírnak lenni, az senkinek sem tesz jót, tehát kérj segítséget, akár a saját gyerekeidtől is, ne ostorozd mindig önmagad. Ha pedig mélyebb okai vannak annak, hogy nem tudsz szót érteni a gyerekeddel, vagy nem tudsz vele zöld ágra vergődni, akkor itt az idő és a lehetőség, hogy ezzel a helyzettel foglalkozni kezdj, és kezdd el felkutatni ennek a hátterét, okait, kezdj el őszintén beszélgetni a gyerekeddel, kérdezd őt is és saját magadat is, hogy mikor, miért, hogyan romlottak el így a dolgok, és hogyan lehet ezeket megjavítani, új fejezetet nyitni a történetetekben.”


A Móra Kiadó az igényes gyermekkönyvek kínálatán túl segíteni kívánja a szülőket és a pedagógusokat a nevelési kérdések megoldásában, ezért a Családi Iránytű Könyvek kínálatát folyamatosan bővíti, és a Családi Iránytű Klub programjai a legérdekesebb témákkal foglalkoznak.

Dr. Eigner Bernadett a www.mora.hu és a www.babanet.hu szakértőjeként folyamatosan segíti

– a gyermekeket megértő, szeretetteljes, játékos szemléletével és gyakorlati javaslataival,

– a szülőket a vírushelyzetben megnövekedett gondokkal kapcsolatban.

Legújabb, és a családi sorozatban kiemelkedő, sokakat érintő és érdeklő problémákat, dilemmákat tárgyaló, egyedülálló könyvét szeretettel ajánlja a Móra Kiadó csapata.


A Baj van a gyerekkel?! Bajban a szülő?! Megoldási javaslatok a nevelési helyzetekhez c. könyv abban kíván világosan érthető és kézzelfogható segítséget nyújtani a szülőknek, hogy mihez kezdjenek akkor, amikor a gyermekük viselkedési problémája kezdi eluralni az életüket. Ez a könyv azért különleges, mert olvasmányosan és lényegre törő módon közöl ismereteket az adott témáról. Közérthető, gyakorlati példákat hoz, melyekből tanulhatunk, valamint egészen konkrét javaslatokkal, útmutatóval szolgál, hogy mikor mit tegyen a szülő, mely kritikus esetben milyen taktikához, technikához érdemes nyúlnia.

Dr. Eigner Bernadett saját gyermekterápiás és szülőkonzultációs munkáiból, tapasztalataiból hoz élő példákat, olyan eseteket, helyzeteket, melyeket sikerült jól, megnyugtatóan megoldania. Az évek során rengeteg családnak, gyermeknek és szülőnek segített már a gyermekek érzelmi, viselkedési, beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségeinek, problémáinak megoldásában (www.kapcsolatszerviz.hu). Saját játékterápiás módszert is kidolgozott (Integratív Játékdiagnosztika és Játékterápia), – melyet oktat is a Vadaskertben –, gyakran publikál rangos szakmai lapokban, és neveléstudományi és pszichológiai doktori fokozatai is fémjelzik sokrétű elméleti tudását. Fontosnak tartja az intenzív, empatikus, mélyreható és alapos együttműködést a szülőkkel. Az esetvezetések közben rájött, hogy szülőtársainak bizonyos égető kérdésekben gyors segítségre van szükségük, mivel sokszor elbizonytalanodva bolyonganak a javaslatok, ötletek, jótanácsok útvesztőiben, vagy saját kétségbeesett gondolataik és érzéseik labirintusában. A könyv hasznos segítség a pedagógusoknak, más segítő szakembereknek is a gyermekekkel, szülőkkel való foglalkozások, együttműködés során, a gyakorlati munkában.