Nincs engedélyezve a javascript.

A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

Egy különleges művészeti album 18+

2022. május 25.
czene_osszes_s-3.png

Czene Béla festészete az elmúlt évtizedben került ismét a figyelem középpontjába. Bár a két világháború között sorra aratta sikereit, de az 1945-öt követő évtizedekben a hivatalos műkritika mostohán kezelte művészetét. 1930 és 1933 között Rudnay Gyula növendékeként tanult a Képzőművészeti Főiskolán, ám hamar elfordult mesterétől és inkább a római iskolához sorolt művészek munkái hatottak rá.

czenebelso.png

1938-ban közel egy éven keresztül állami ösztöndíjjal dolgozhatott Rómában. Olaszországban készült alkotásain érezni lehet a római magyar neoklasszicista stílus és a kortárs olasz Novecento hatását, de leginkább a reneszánsz klasszikus tradíciója, elsősorban Ghirlandaio és Piero della Francesca művei inspirálták. Hazatérése után művészi érdeklődése egyre inkább a paraszti kultúra felé fordult, a korábbi mitológiai és bibliai ábrázolások helyett a falusi élet mindennapjait ábrázolta képein. Az 1950-es években művésztársaihoz hasonlóan ő is kénytelen volt igazodni a hatalom által megkövetelt szocreál stílushoz, de az évtized végén már saját hangján szólalt meg. Kialakult új, csak rá jellemző festői világa, amelynek középpontjában a modern városi ember hétköznapjai, jellegzetes színterei és szereplői, a klasszikus

eredetű, mégis modernizált női szépség áll. Nála érzékletesebben senki sem ragadta meg az 1970-es és '80-as évek hangulatát, képei szinte esszenciálisan sűrítik magukba azt az életérzést és vizuális kultúrát, amit manapság a retró szóval szokás jelölni.

A kötet szerzője a többek között Csontváry Kosztka Tivadar, Derkovits Gyula, Aba-Novák Vilmos és gróf Batthyány Gyula monográfiáját is jegyző Molnos Péter.

A Fákó Árpád által tervezett reprezentatív album 464 oldalon, mintegy 400 műalkotás reprodukciójával, tudományos igénnyel, de a nagyközönség számára is fogyasztható nyelvezettel mutatja be Czene Béla méltatlanul háttérbe szorított, felfedezésre váró életművét.

„Beszippantott rendkívüli rajztudása, világlátása, rajongása az olasz életérzés, a divat és a nők iránt. A képei előtt legszívesebben feltartott mutatóujjal kiáltanék fel: Csend! Élet!”

Janikovszky János
könyvkiadó, műgyűjtő

jj.jpg

Janikovszky János, a Móra Kiadó vezérigazgatója csaknem egy évtizede Czene Béla egyik legelkötelezettebb gyűjtője, művészetének megszállott rajongója. Ezért vállalkozott e kötet megjelentetésére és egy kiállítás megszervezésére. A művész már réges-régen rászolgált erre az elismerésre.

A kötet megjelenése után alig több mint 2 héttel nyílik meg a Móra Kiadó által szervezett kiállítás, melynek a Kieselbach Galéria ad helyet. A valóság szerelmese című, 2022.06.08-tól négy héten át látogatható tárlat nemcsak a Czene-rajongóknak, de a korszak iránt érdeklődőknek is különösen izgalmas csemege lehet.

A megnyitón lepleznek le egy eddig lappangó Czene alkotást, mely jelenleg restaurátor szakértő keze alatt készül arra, hogy újra bemutatkozzon a nagyközönség előtt.

ÜNNEPÉLYES KIÁLLÍTÁSMEGNYITÓ
2022.06.07., 17:00 óra
Kieselbach Galéria és Aukciósház – 1055 Budapest, Szent István krt. 5.

A kiállítást megnyitja:

Janikovszky János, műgyűjtő, a Móra Kiadó tulajdonos-vezérigazgatója,
Kieselbach Tamás, műkereskedő, művészettörténész és műgyűjtő,
Molnos Péter, művészettörténész a 20. századi magyar festészet, a magyar műgyűjtéstörténet elismert szakértője.

meghivo.jpg
PROVOKÁCIÓ

PROVOKÁCIÓ

Kieselbach Tamás

Ez a kötet egy 464 oldalas provokáció. Legalábbis sokan így fogják érezni. Miközben kézbe veszik, belelapoznak, megszólal bennük egy halk, majd egyre erősödő hang: túl nagy, túl vastag, túl színes, túl gazdag. Valami nem stimmel. A formátum, a méret, a terjedelem, a tartalom, és leginkább persze az, hogy a készítők ennyire komolyan vették a feladatot, ennyire komolyan vették ezt az életművet. A szakma jelentős része értetlenül áll majd, egyesek talán még személyes támadásként is fogják értelmezni, hogy a jól begyakorolt kánon alsóbb régióiból, sőt a kitaszítottak közül valaki hirtelen ekkora megbecsülést kap. A megtanult jó ízlés szószólói még dühösek is lesznek, hogy egy „korszerűtlen”, az élet napos oldalára koncentráló figuratív festő a pálya széléről hirtelen ekkora erővel kér figyelmet. Hiszen a legnagyobb művészeink közül sokaknak nincs ilyen monográfiájuk. Sőt: szinte senkinek sincs.

Természetes megküzdési stratégia, ha valaki egy állandóan változó környezetben, stabil kapaszkodókra vágyva mesterséges rendszert konstruál magának, így vág rendet az organikus, veszélyesen zabolátlan káoszban. Erről is szól a sokat emlegetett kánonképzés, az a folyamat, ahogy egy közösség ítéletet mond művészeiről és létrehozza a könyvek, cikkek, kritikák, kiállítások, filmek és előadások által folyamatosan „újrateremtett” értékrendjét. Aztán sajnos megtanul ezen keresztül látni, elveszíti az ártatlan pillantás, az ítélet nélküli nyitottság ideális állapotát, bemerevedik a megtanult „jó ízlés” egyre szűkebb keretei közé. És eljön a pillanat, amikor már nem meri szeretni azt, ami tetszik neki, mert fél a „lebukástól”.

A magyar festészet értékelésekor, képek és életművek előtt állva sokszor szembesültem ezzel a bizonytalanság szülte sznobériával. Alig ismerek valakit, aki teljesen elengedetten, a stabil kvalitásérzék birtokában tudja szemlélni képzőművészetünket. Aki nemcsak a múzeumok előre kicsontozott és megrágott művészetében, a pecséttel hitelesített remekművek között, de egy aukciós kiállításon vagy az Ecseri piac ingo ványos talaján lépkedve is könnyedén eligazodik. Aki éppen úgy meglátja az értéket Erdély Miklósban és Kassákban, de Batthyány Gyulában vagy éppen Czene Bélában is. Mert nincs jobb, mint a megengedő magabiztosság: amikor félelem, megfelelési kényszer nélkül beleengedjük magunkat egy művész maga teremtette, saját világába. Nem azt keressük benne, amit nem is akart kifejezni, nem a „nagy művészet” megtanult kliséit kérjük rajta számon, hanem ráhangolódunk a saját hangjára. Ezt ajánlom Czene Béla képei előtt állva is. Mert akkor nem a letisztult egyszerűséget és a drámai megrendülést várjuk el, hanem felismerjük és megcsodáljuk a mesterségbeli tudást, az anyag „megmunkálásának” tapintásra ingerlő érzékiségét, a festés iránti alázatot, a frappáns komponálást és a korhangulat megragadásának utánozhatatlan képességét. Hogy végre találtunk valakit, aki nyakon tudta csípni a Kádár-kor végte lenül ellentmondásos, egyszerre szürke és színes, rab és szabad, prűd és erotikus, egyszerre keleti és nyugati miliőjét. A gulyáskommunizmus sajátos retró világának utált, de néha visszarévedő nosztalgiával emlegetett évtizedeit, a kotyogós kávéfőzők, a feszülő miniszoknyák, a vicces szemüvegkeretek, az olasz divatlapokból leutánzott pszeudokapitalista életérzés korszakát. A kortárs vizuális kultúra – a reklámoktól a lakberendezésen át a tévésorozatokig – már hosszú évek óta a mid-century, az ötvenes, hatvanas és hetvenes évek lázában ég. Czene képeit nézve teleihatjuk magunkat ezzel a korszakkal, időutazást tehetünk a fiatalságunk, a szüleink életének kulisszái közé. Futballstadionok, presszók, kertvendéglők, orvosi várótermek, strandok és fürdők, római utcák és moszkvai terek, külvárosi talponállók és elegáns vendéglők elevenednek meg a képeken – nincs még egy festőnk, aki ilyen bő merítést kínálna múltunk egyik fejezetéből. Ráadásul Czene mindezt úgy teszi meg, hogy bábszerű alakjaival, az új tárgyiasságot idéző, hűvösen érzéki festői stílusával az időtlenségbe emeli témáit és képeinek szereplőit.

Az én szememben Czene Béla festészete olyan, mint egy jól megcsinált közönségfilm: ha a helyén van kezelve, ha nem tévesztjük össze a filmtörténet megrendítő, drámai alkotásaival, ha nem ezek erényeit kérjük rajta számon, akkor önfeledten belemerülhetünk, és örömöt találunk benne. Egyet nem tehetünk vele: nem feledkezhetünk meg róla, helyet kell adnunk neki a magyar festészet történetében.

Ezt teszi meg ez a könyv. Olvasmányos stílusban, izgalmas vizuális tálalással, és ami a legfontosabb: rengeteg Czene-festmény reprodukciójával. Úgy, ahogy a szerzőtől, Molnos Pétertől már megszoktuk. Örülök, hogy a kötet életre hívója, Janikovszky János megfogadta a tanácsomat, és hozzásegítette kedvenc festőjét első monográfiájához. Jó lenne, ha minden festőnk mögött állna egy ilyen elszánt gyűjtő, ha minden életmű kaphatna egy ilyen kötetet. Mert ez a cél, és még csak az út elején járunk.

A különleges művészeti album

négyféle védőborítóval vásárolható meg, hogy mindenki az ízlésvilágának megfelelőt tehesse a könyvespolcára.

A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

Molnos Péter
Móra Könyvkiadó, 2022.05.18.
Czene Béla festészete az elmúlt évtizedben került ismét a figyelem középpontjába. Bár a két világháború között sorra aratta sikereit, de az 1945-öt követő évtizedekben a hivatalos műkritika mostohán kezelte művészetét. 1930 és 1933 között Rudnay Gyula növendékeként tanult a Képzőművészeti Főiskolán, ám hamar elfordult mesterétől és inkább a római iskolához sorolt művészek munkái hatottak rá.
A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

Molnos Péter
Móra Könyvkiadó, 2022.05.18.
Czene Béla festészete az elmúlt évtizedben került ismét a figyelem középpontjába. Bár a két világháború között sorra aratta sikereit, de az 1945-öt követő évtizedekben a hivatalos műkritika mostohán kezelte művészetét. 1930 és 1933 között Rudnay Gyula növendékeként tanult a Képzőművészeti Főiskolán, ám hamar elfordult mesterétől és inkább a római iskolához sorolt művészek munkái hatottak rá.
A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

Molnos Péter
Móra Könyvkiadó, 2022.05.18.
Czene Béla festészete az elmúlt évtizedben került ismét a figyelem középpontjába. Bár a két világháború között sorra aratta sikereit, de az 1945-öt követő évtizedekben a hivatalos műkritika mostohán kezelte művészetét. 1930 és 1933 között Rudnay Gyula növendékeként tanult a Képzőművészeti Főiskolán, ám hamar elfordult mesterétől és inkább a római iskolához sorolt művészek munkái hatottak rá.
A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

A valóság szerelmese - Czene Béla festészete

Molnos Péter
Móra Könyvkiadó, 2022.05.18.
Czene Béla festészete az elmúlt évtizedben került ismét a figyelem középpontjába. Bár a két világháború között sorra aratta sikereit, de az 1945-öt követő évtizedekben a hivatalos műkritika mostohán kezelte művészetét. 1930 és 1933 között Rudnay Gyula növendékeként tanult a Képzőművészeti Főiskolán, ám hamar elfordult mesterétől és inkább a római iskolához sorolt művészek munkái hatottak rá.