12 neves és hiteles közéleti személyiség adta arcát és olvasáshoz kapcsolódó gondolatait a könyv egyes fejezeteihez. Ott Anna, Balatoni József alias Jocó bácsi, Al Ghaoui Hesna, Fluor Tomi, Molnár Piroska, Rajkai Zoltán, Lackfi János, Bosnyák Viktória, Kemény Zsófi, Varró Dani, Dr. Gyurkó Szilvia és Dr. Kádár Annamária egy-egy olvasóvá válással kapcsolatos visszaemlékezésével, személyes hangvételű gondolatával indul a mindennapi meseolvasás jelentőségétől a hangoskönyvön és a digitális olvasáson át a kötelező- és kamaszolvasmányokig, az olvasóvá nevelés lehetőségei felé 12 különböző irányból közelítő fejezet.
Az Európai Unió írásbeliséggel foglalkozó szakértői csoportja az Act now! avagy Cselekedjünk most! című kiadványában ismertette először azt a számadatot, amelyre azóta több kutatás hivatkozik: az EU tagországok adatközlése szerint az Európai Unióban minden ötödik 15 évnél idősebb ember komoly szövegértési problémával küzd, ami a mindennapi boldogulását is veszélyezteti. Nincs ez másként Magyarországon sem.
A hazai és nemzetközi olvasásértési mérések(kompetenciamérés, PISA, PIRLS) során bebizonyosodott, hogy a magyar tanulók esetében szoros összefüggés van a szövegértési képesség és a család szociokulturális háttere között.
Ez azt is jelenti, hogy a méréseken jobban teljesít az, aki könyves környezetben nő fel, szülei rendszeresen olvasnak könyvet.
Az Ohio Állami Egyetem kutatása szerint “plusz1,4 millió hallott szó” előnnyel kerülnek iskolába azok a gyerekek,akiknek a szülei naponta 5 mesét olvasnak.
Előszó— 1
– 1. fejezet
Boldog(abb) az élet olvasással— 2
– 2. fejezet
Napi 15 perc a szövegértésért— 12
– 3. fejezet
A mesélést nem lehet elég korán elkezdeni— 22
– 4. fejezet
Utazzunk együtt hangoskönyvvel!— 32
– 5. fejezet
Olvassuk vagy meséljük a népmesét?— 42
– 6. fejezet
Mesék a digitális világban Mesetárnyi mese— 5221 napos kihívás!— 62
– 7. fejezet
Megbirkózni a kötelező olvasmányokkal…— 64
– 8. fejezet
Miért hasznos könyvtárba járni?— 74
– 9. fejezet
Hogyan válasszak könyvet a könyvesboltban?— 84
– 10. fejezet
Biztos, hogy a díjnyertes könyv a jó könyv?— 94
– 11. fejezet
Van könyv minden problémára?— 104
– 12. fejezet
Hogyan vegyük rá a kamaszokat az olvasásra?— 114
Biztos forrásból— 124