Nincs engedélyezve a javascript.

Már tudok olvasni-sorozat

MÁR TUDOK OLVASNI-sorozat!

A megújított sorozat azoknak a gyerekeknek szól, akik most barátkoznak az önálló olvasással és az egyedül végigolvasott könyv élményére vágynak, vagy magabiztosabban fognak bele egy rövidebb könyvbe, ami több illusztrációt és viszonylag kevesebb szöveget tartalmaz. A kortárs magyar szerzők és illusztrátorok tréfás, könnyen érthető művei három olvasási szinten érhetőek el, és sok olyan szórakoztató, játékos részletet, feladatot, matricát tartalmaznak, melyek az olvasáshoz való viszonyt erősítik, a jártasság megszerzésének szórakoztató formáját biztosítják.


A Már tudok olvasni egy 1974-ben indult sorozat, így a mai szülők és nagyszülők bizonyára mindannyian ismerik. Mivel azonban az elmúlt 50 évben sokat változtak az olvasási szokások, a vizuális élményekhez való viszonyunk és az olvasástanítás egyaránt, a sorozat teljes újragondolása mellett döntöttünk.

MÁR TUDOK OLVASNI-SOROZAT FELÉPÍTÉSE

A kötetek három olvasási szinten érhetőek el, hogy a gyerekek tudásuknak megfelelően a legmotiválóbb tartalmat és terjedelmet kaphassák.

Miért jó olvasni? Hallgasd meg azokat, akiknek az olvasás-írás a munkájuk...

MIÉRT JÓ OLVASNI? HOGY ELKERÜLD EZEKET A VICCES HELYZETEKET...

Szakmai ajánlások

dr. Fodor Péter

dr. Fodor Péter

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár főigazgatójának ajánlása

Olvasni jó! Sokan emlékezünk erre a rövid, de annál fontosabb gondolatra. Ha ezt hallom, olvasom, mindig eszembe jut, hogy én mikor és hogyan tanultam meg olvasni. Gyerekkori barátom már iskolába járt, és délutánonként „rajzolta” a betűket.
Mikor én is iskolába mentem, Szakó Margit óvónénitől megkaptam Fazekas Anna Öreg néne őzikéje című mesekönyvét Róna Emmy színes rajzaival.
Az első osztály évzárójára kitűnő tanítónk, Baksy Andor bácsi megüzente a szülőknek, hogy mindenki egy könyvet hozzon a gyerekének. Én így kaptam meg Móricz Zsigmond Állatmesék című könyvét, amely hosszú ideig volt kedvenc olvasmányom. Milyen érdekes, ezek az első könyveim a mai Móra Kiadó elődjének a kötetei.
Negyedik osztályban Horváth János bácsi minden hétvégén úgy engedett haza bennünket, hogy a szertárban lévő könyvek közül választhattunk. Ha nem birkóztunk meg az olvasmánnyal, vissza lehetett vinni. Ezek voltak az első könyvtári élményeim, amelyek később a megyei könyvtárban teljesedtek ki.
Az olvasáshoz elengedhetetlen a család „mesélő kedve”. A szülők, nagyszülők, testvérek rendszeresen olvassanak, és az iskolának is meghatározó szerepe van abban, hogy olvassunk, és hogy szeressünk olvasni. Ekkor alapozzuk meg, hogy egész életünkben az olvasás a mindennapok része legyen.
Mert a világ ettől nyílik ki. A mai, szinte pillanatonként új és új információkat adó internetes életünkben eligazodásunk biztonságához segít az olvasás. Ebben tud partnere lenni gyerekeknek, fiataloknak, felnőtteknek, időseknek a könyvtár.
Könyvtárainkban a kezdő olvasók is színes kínálatból válogathatnak.

E gondolatok jegyében ajánlom figyelmükbe a Móra Kiadó „Már tudok olvasni” sorozatát.

Ramháb Mária

Ramháb Mária

Informatikai és Könyvtári Szövetség elnökének ajánlása

Bizonyára sokan vagyunk, akiknek egyik legnagyobb öröme az olvasás. Talán még emlékszünk is arra, amikor az első szavak kibetűzése után egyre könnyebben nyert értelmet egy mondat, egy önálló vers vagy mese. Már nemcsak lapozgattuk az érdekes, izgalmas könyveket, hanem olvastuk is. Ki tudja, mikor jutottunk el oda, hogy kimondhattuk: tudok olvasni…
A Móra Kiadó Már tudok olvasni sorozata nemcsak formájában, színvilágában, hanem tartalmában is megújult. Mindez azért nagyon fontos, mert régóta tudjuk, az olvasáshoz az élményeken keresztül vezet az út. Minél kíváncsibbá válunk, annál inkább élvezzük az olvasást.
És ugyan kit ne érdekelne, hogy a Százéves lakóparkba újonnan költözött Peti hogyan kezd el nyomozni Benőke után, aki nem más, mint az újdonsült barátnője, Fruzsi teknőse. A képzeletünket csak úgy röptetik azok a hangulatos rajzok, amelyek színes világot teremtenek a történetek megelevenedéséhez.
Hamar rájövünk, hogy nem is olyan unalmas és nehéz a számolás, ha segítségül hívjuk Zűrös Zénó mutáns katicáit, hisz kiderül, nem törvényszerű, csak ebben a rettenetes iskolában, hogy minden katicának 7 pettye van.
Zénó kreativitása csodát varázsol Apa régi kisteherautójából, Pikápjából, amit így már csak fel kell tuningolni, és indulhat az új vállalkozás.
Aki persze nem tudja, hogy mit jelent tuningolni, kreatívkodni, ne csüggedjen, mert a történetek végén a szómagyarázatból kiderül.
Szórakoztatóak és készségfejlesztésre kiválóan alkalmasak a különböző feladatok a könyvek végén, segítenek visszaidézni az olvasottakat. Jó ösztönzést nyújtanak a matricagyűjtő útlevelek, díszoklevelek is az olvasáshoz.
A Móra Kiadó Már tudok olvasni sorozata biztos sikerre számíthat mind a gyerekek, a családok, mind a tanítók, könyvtárosok körében. Mivel több szinten célozza meg az egyes korosztályokat a kitűnő kortárs szerzők közreműködésével, így valóban építhetünk ezekre a könyvekre a kezdő olvasástanulástól az olvasóvá válásig.
Az Informatikai és Könyvtári Szövetség nevében nagyon jó szívvel ajánlom a megújult sorozatot mindazoknak a gyerekeknek, akik szeretnének megismerkedni az olvasás igazi örömével, s mindazoknak a felnőtteknek, akik értő módon, önzetlen lelkesedéssel segítik a fiatal olvasókat ezen az úton, hogy valóban egy életre szóló élménnyé váljon számukra az olvasás, gondolkodás, közösségben élés.

Czupi Gyula

Czupi Gyula

a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár igazgatójának, az Azolo alapítójának ajánlása

Írni és olvasni a kisdiákok bár megtanulnak, kevesen lesznek közülük az olvasás örömét, kalandját megtapasztalók. Azt a munkát, amit a betűk felismerése, a szavak értelmének azonosítása és a gondolatok megértése jelenti, csak következetes edzéssel, az olvasás rendszeres művelésével, gyakorlásával lehet eredményesen elvégezni. Aki ebben támogatja a világra csodálkozó gyermekeket, az sokat tesz az olvasás teremtette lehetőségek felismeréséért a legifjabbak körében.

Gondolkodásunk sokoldalúsága, a másik megértésének képessége, korunk bonyolultabb jelenségeinek megítélésére való alkalmasságunk múlik az értő olvasáson. A Móra Kiadó ezt szem előtt tartva álmodta meg új edukációs könyvsorozatát.

A kezdő olvasók talán a szép tárgyat látják a kötetekben. Ők a könyvek képeit és a sorokat egyszerre olvassák, amelyek egymást erősítik, értelmezik, magyarázzák.

A következő szint stilizáltabbá váló képi világát a bonyolultabb gondolatok, tartalmak viszik az önállóbb megértés felé.

A harmadik szint pedig már megelőlegezi az olvasás legmagasabb fokát. Azt, amikor már el tudjuk képzelni, hogy a gondolat, a történet, így maga az olvasás illusztráció nélkül is élvezetes vagy éppen felemelő, és a megismerés soha el nem múló örömének forrása.

Amikor egy kiadói szándék a kor égető problémájára, az olvasási kultúra alakulására úgy irányítja rá a figyelmet, hogy egyben a megoldásra, valamint a folyamat befolyásolására is javaslatot tesz, akkor szülőben, tanítóban, könyvtárosban szövetségesre találhat. Ha jókor és jót tudunk a fiatalok kezébe adni, akkor eséllyel teszünk sokakat az olvasás hívévé napjainkban is.

Könyvtárunk, a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár azolo.hu honlapjáról vett kis idézettel szeretném érzékeltetni a Móra Kiadó Már tudok olvasni sorozatának célja és Azolo törekvéseinek hasonlóságát.

Kedves Felnőtt Olvasó!

Olvasson gyerekeknek szóló könyveket! Csak így lehet közös olvasmányélményünk gyermekünkkel, unokánkkal, tanítványunkkal, könyvtári olvasónkkal.

Olvasás az olvasás öröméért, ezt szeretnénk segíteni az azolo.hu-val. A kérdések az olvasmány friss élményét képesek felidézni. A kérdezőben az olvasó olyan társra talál, aki éppen most olvasta ugyanazt a könyvet. Ő az érdekesnek talált részletekre kérdezve visz végig újra a történeten. Kérdéseire a válasz megtalálható a mű szövegében. Játékossága a rossz válaszok kigondolásában mutatkozik meg. A sikeres válaszadás örömét azonban megtévesztő kérdéseivel sem képes elvenni senkitől, aki elolvasta a könyvet.

Olvass és játssz velünk!

Olvass és játssz velünk!

  • Minden kötet egy oklevelettartalmaz, gyűjtsd össze őket!
  • Gyere, tarts velünk, és váltsd ki útleveled az olvasás világába!
    Töltsd le az útleveled és ragaszd bele a kötetben található matricákat!
  • Van kedved velünk játszani? Nézz bele, próbáld ki!

Az olvasás a gyerekek jövőjének kulcsa,  és a mi felelősségünk!

Az olvasás a gyerekek jövőjének kulcsa, és a mi felelősségünk!

  • A kötetben játékos feladatok, matricák, oklevél a gyerekeknek
  • Élményszerző történetek kortárs szerzőktől és illusztrátoroktól
  • Korosztálynak megfelelő kép-szöveg arány az olvasási (siker)élményért
  • Kezdő olvasóbarát betűméret
  • Feldolgozást segítő, letölthető anyagok szülőknek és pedagógusoknak
  • Anyanyelvi kompetenciák és szövegértő olvasás élményeken keresztül!

    Anyanyelvi kompetenciák és szövegértő olvasás élményeken keresztül!

  • A gyerekek életkori sajátosságainak megfelelő történetek
  • A korosztálynak megfelelő szövegszerkezet
  • Három nehézségi szint a gyerekek olvasási fejlettségéhez igazodva
  • A nehezen kiolvasható szavak szótagolt megjelenítése
  • A szövegek lehetőséget nyújtanak a differenciálásra, felzárkóztatásra
  • Letölthető segédanyagok a feldolgozáshoz
  • Éjjeli kalamajka

    Éjjeli kalamajka

    Már tudok olvasni - 1. szint

    Majoros Nóra, Szabó Imola Julianna, Bolla Eszter
    Türkiz, a tűzoltó

    Türkiz, a tűzoltó

    Már tudok olvasni - 1. szint

    Tamás Zsuzsa, Kismarty-Lechner Zita, Bolla Eszter
    Kincskeresés Nagymaroson

    Kincskeresés Nagymaroson

    Már tudok olvasni - 2. szint

    Stiglincz Milán, Szabó-Nyulász Melinda, Bolla Eszter
    Zűrös Zénó

    Zűrös Zénó

    Már tudok olvasni - 2. szint

    Miklya Luzsányi Mónika, Bogdán Viktória, Bolla Eszter
    A repülő teknős

    A repülő teknős

    Már tudok olvasni - 3. szint

    Kertész Edina, Szabó Imola Julianna, Bolla Eszter
    Segítség, értem a kutyámat!

    Segítség, értem a kutyámat!

    Már tudok olvasni - 3. szint

    Nógrádi Gábor, Nagy Norbert, Bolla Eszter

    Hogy ez eddig nem jutott eszébe senkinek? Már nem az, hogy a minden gyerek egyszer csak kijelenti: már tudok olvasni! Hanem az, hogy ahogy az idegen nyelvet tanulók számára vannak „szintes könyvek”, úgy lehet az anyanyelvi olvasást tanuló kisgyerekek számára is „szintes könyveket” készíteni.


    https://cseppek.hu/cikk/16700mar-tudok-olvasni