Logikai-ügyességi feladatok vártak az Autizmus Centrum tanulóira a Rákóczi iskolában, ahol házi LÜK-bajnokságot szerveztek számukra – ilyen még soha nem volt az intézmény életében. Miért van nagy jelentősége egy ilyen eseménynek, és miért nagy kihívás az autizmussal élő gyerekek számára?
Előző cikkemben amellett tettem le a voksomat, hogy mind kicsinyünknek, mind nekünk magunknak is hasznos gyermekünk társas készségeinek tudatos fejlesztése. Ezzel nemcsak a másokhoz való kapcsolódásban juttatjuk előnyhöz csemeténket, de saját szülői szerepünk megélése – a szülői élményünk – is megváltozik. Kifejezetten erre a tudatos fejlesztésre készült a Hogyan legyél hang-Erős társas-érzelmi kompetenciafejlesztő füzetem
A Hogyan legyél hang-Erős a harmadik fejlesztő kötetem; beszippantott a társas képeskönyvek világa. Manapság különösen fontos feladatnak tartom a szülői énhatékonyság érzésének növelését, a szülő-gyermek kapcsolat minőségének, és kettejük mentális jóllétének javítását. Az idén megjelent, hangerő-szabályozásról szóló kiadvány kiemelt helyet foglal el a szívemben. Ha megkérdezik azonban, hogy miről szól, válaszomat gyakran beszédes szemforgatás fogadja. „Szomorú, hogy ezeket a dolgokat tanítani kell”, vélekednek fejcsóválva egyesek; „régen ezeket minden gyermek tudta, nem kellett tanítani”, mondják lesújtva mások. Én egyáltalán nem így gondolkodom erről, és azt is elmondom, miért.
Hányszor álmodozunk arról kedvenc regényeinket lapozgatva, hogy bárcsak ott lehetnénk a szereplők mellett! Ezt az élményt, a történetbe lépés izgalmát hozzák el a kalandválasztós könyvek, amelyekben az olvasó hoz döntéseket arról, hogyan folytatódjon a cselekmény. Vigyázat, rizikós az olvasás! Lehet, hogy egy szereplőt veszélybe sodrunk, de az sem kizárt, hogy egy fontos titok nyitjára jövünk rá. Egyszerre kaland, játék és kockázat.
A 2024/25-es tanévben, a korábbi digitális oktatás után talán még nagyobb figyelem irányul a tanulást, tanítást segítő eszközök, programok felé. A Kaméleon Olvasóklub négyfordulós levelezős játéka az alsósoknak nem csak az olvasás és szövegértés elsajátításában segít, de erőssége a diszlexia-prevenció is. A cél a szövegértés fejlesztése, az olvasóvá nevelés és a kortárs irodalom megismertetése, izgalmas és játékos kihívások segítségével. A kortárs szöveget általában egy klasszikus irodalmi mű kíséri, hogy megmutassuk, ezekkel a mesékkel is lehet érdekesen és korszerűen dolgozni.
A gyermekek születésük utáni első két évben egy intenzív, rohamos fejlődési fázison mennek keresztül. A kezdetben védtelen, teljes ellátásra szoruló újszülöttből egy önálló, cselekvő, tevékeny, vágyait és akaratát a környezete tudtára adó gyermekké válik. Nincs is még egy ennyire intenzív fejlődési intervallum gyermekünk élete során. Ez az időszak a szülőknek élményekben kiemelkedően gazdag, mindennap rácsodálkozhatnak a fejlődő gyermeki elme csodáira: gyermekük megfog tárgyakat, megtesz lépéseket, megnéz ábrákat, felfedez arckifejezéseket, megél érzelmeket, stb. A megfelelően fejlődő és jól strukturálódó idegrendszer lehetővé teszi, hogy a gyermek a különféle fejlődési mérföldköveket a megfelelő minőségben, a megfelelő időintervallumokban kivitelezze. A gyermekeknek ehhez csak arra van szükségük, hogy a környezetük tudatosan segítse, támogassa, ösztönözze a bontakozó készségeit, képességeit.
Élmény alapú író-olvasó találkozók és foglalkozások a Móra Kiadó, A Trend Kiadó és a Naphegy Kiadó szerzőivel könyvtárak, oktatási intézmények és kulturális programszervezők részére
A 21. század a digitalizáció forradalmát hozta el számunkra. Az előző generációk csak a tudományos-fantasztikus regényekben találkozhattak olyan eszközökkel, amelyek ma mindennapi életünk részei: elektromos autók, zsebben hordott számítógépek, vezeték nélküli videókapcsolat. Évtizedeken keresztül a televízió volt a legnagyobb veszélyforrás, mosolyogva gondolunk vissza arra, hogy milyen naiv vízióink voltak a tévé előtt védtelenül ülő gyerekek jövőjével kapcsolatban. Azt viszont fontos látni, hogy a szabadidőért folytatott harc már ekkor elkezdődött, az internet és a mobileszközök elterjedésével pedig – magunk is tapasztalhatjuk – napi szinten küzdünk azért, hogy elszakítsuk magunkat és családunkat a képernyőtől.
Előző, 2023. novemberi cikkemben arról esett szó, hogy az a divat, hogy merésznek, vagánynak, és persze minden pillanatban végtelenül boldognak tűnjünk. Azzal azonban, hogy mi magunk mit tartunk bátorságnak és nyitottságnak valójában, alapvetően nekünk, magunk felé van belső munkánk. Érdemes először kicsit gondolkodnunk, mielőtt kijelentjük: „ilyen vagyok”, de főleg amikor kicsinyünkről jelentjük ki: „Ádám ilyen”.