F. Györffy Anna (Szucság, 1915. június 18. – Szentendre, 2006. szeptember 3.) magyar grafikusművész, illusztrátor.
Érdeklődése kézügyességének és rajztehetségének köszönhetően hamar a művészetek fele fordult, amiben a gyermekkori élményeknek, az erdélyi nyaralásoknak és a hosszabb hollandiai utazásoknak is meghatározó szerepük volt. A Kazinczy utcai elemi iskolát követően, 1927-től 1931-ig az Erzsébet Nőiskola leánylíceumának volt a tanulója. Ezt követően a székesfővárosi Iparrajziskolában ruhatervezést, Molnár C. Pál festő- és grafikusművésznél pedig alakrajzot tanult. Nyaranta Kalotaszegen népviseleti stúdiumokat folytatott.1935-től 1945-ig a Goldberger gyár textiltervező műhelyében dolgozott, idővel a tervezőosztály helyettes vezetője lett.
(1925 - 2010. március 17.)
"Nem vezetett egyenes utam az íróságig. Kislányként tanitó néni szerettem volna lenni, de csak a diplomáig jutottam. Elcsábított a műszaki pálya, évtizedekig dolgoztam egy angyalföldi kazángyárban, mint üzemmérnök. – Miért nem írsz humoreszket? – kérdezték kollégáim, élceimen derülve. Írtam közel kettőezret, megjelentek sorra. Párommal szenvedélyünk volt az utazás, ennek emléke a „Legyen az egyik feleségem! C. vidám útirajz. – Tudnál te gyerekeknek is írni! – vélte a Móra Kiadó. 1971-ben jelent meg a „Macskát visszafelé simogatják”, akkor még szokatlan őszinteséggel megírt könyvem, megért már öt kiadást, lefordították több nyelvre. Így kezdődött az írói korzsakom. Jöttek a „pöttyösök” sorra: Hárman a szekrény tetején, Bezzeg a más gyereke! Most boldog vagy? Megérjük a pénzünket! (Ezt a Nagy Könyv idején sokan vallották kedvencüknek.) Aztán a Mari, ne bomolj! Ez mindennek a teteje! Barbara, ez több a soknál! Sok a csinos lány. A Rózsás Letícia Skóciában játszódik, egyszerre krimi, szerelmi történet és kísértethistória. 2007-ben a könyvhétre jelent meg A Madárijesztő-ház. Titokzatos, rejtélyes, izgalmas történet! Két ikerlányomnak köszönhetően hosszú ideig voltam Kaliforniában „amerikai nagymama”, ez más világ, remélem, lélegzet visszafojtva olvassák majd a Különös sziget címmel az idei (2008) Ünnepi Könyvhétre megjelenő kötetet. „Mosolyogtató derű, könnyfakasztó humor, emberség és szeretet jellemzi G. Szabó Judit műveit. A nyolcvanas éveiben járó írónő ma is fiatalos lendülettel fűzi tovább regénybeli hőseinek sorsát.” Ilyesmik olvashatók a velem készült riportokban. És a kétezerhetes év elhozta az Életmű-díjat… Jól esik azt remélni, hogy megérdemeltem." - G. Szabó Judit
Gabriel Zuchtriegel (1981–) Berlinben és Rómában végezte régészeti és görög irodalomtörténeti tanulmányait. Doktori fokozatát a Bonni Egyetemen szerezte, majd az Alexander von Humboldt Alapítvány kétéves kutatóösztöndíjával Dél-Olaszországban dolgozott. A tervezett két évből tíznél is több lett: ezalatt kutatott, tanított, és a műemlékvédelemben tevékenykedett. 2021 áprilisa óta a Pompeji Régészeti Park igazgatója.
Gimnazistaként kezdtem verseket, meséket és novellákat írni. 1988-ban a sárvári Diákírók, Diákköltők XI. országos találkozóján prózakategóriában ezüstminősítést kaptam A két testvér című mesém elismeréseként.
Az öt felnőtteknek szóló regényem után 2013-ban jelent meg az első mesekönyvem Gyöngyös mesék címmel, majd 2017-ben az Ad Librum jelentette meg az Esőcsepp utazásai című mesekönyvemet, 2018-ban pedig A kacatkuckó lakója című mesekönyv jelent meg, szintén az Ad Librum kiadó gondozásában.
(1863-1922) A múlt század negyvenes éveiben élt Bécsben egy magyarországi származású, Ziegler Sándor nevű lakatosmester. Munkája nyomán már jómódú polgárnak számított, amikor 1848-ban kitört a háború a császár és a forradalomra kelt magyar nemzet között. Ziegler Sándor választott, és hazajött Magyarországra, saját költségén fegyvergyárat szervezett a szabadságharc honvédei számára. Kossuth és Petőfi is nagyra becsülte hazafias hevületét és hasznos munkáját. A szabadságharc bukásával természetesen tönkrement. Ettől kezdve cséplőgépjavító mesterként hánykolódott uradalomról uradalomra. Akármilyen keveset keresett azonban, inkább magától vonta meg a falatot, de jó iskolákban taníttatta öt fia közül a korán értelmesnek mutatkozó Gézát, lehetővé téve, hogy a kitűnő sárospataki gimnáziumban, majd a nemrég Budapestté egyesült fővárosban végezze középiskoláit. Egyetemre azonban már nem tellett. Ziegler Gézából tehát csak tanító lehetett. Annak is indult. De a korán tehetséget eláruló fiú már diákkorában verselt, kezdő tanító korától kezdve prózát írt, hamarosan belekerült az irodalomba, ahol szinte azonnal észrevették. Magyar nevet akart választani magyarságtudatához, az apai negyvennyolcas emlékhez, a hazaszeretethez, amely nála kezdettől fogva azonos volt a népszeretettel. Történetesen Agárdon született, apja akkoriban éppen ott javította a mezőgazdasági eszközöket, és a közeli Gárdonyban anyakönyvezték. Innét vette a Gárdonyi nevet, amelyet felettébb népszerűvé tett, olyannyira, hogy mindmáig a legnépszerűbb, a legtöbbet olvasott magyar írók közé tartozik. A nyolcvanas években otthagyja a falusi tanítóskodást, és feljön Budapestre írónak és újságírónak. Negyvennyolc forradalmi hagyománya keveredik ez időben lelkében a divatos, bár hivatalosan üldözött, mechanikus materializmussal és a tudományos szemléletet forradalmasító darwinizmussal. Világnézete kezdettől fogva zavaros: ateizmus és misztikus vallásosság, racionalizmus és irracionalizmus, társadalmi forradalmiság és konzervativizmus, naturalista valóságfeltárás és idillikus kibúvó a valóság elől megemésztetlenül kavarog benne. Világéletében filozófiai izgalomban él, erősen hat rá Schopenhauer pesszimizmusa, de ugyanakkor mélységes részvéttel áll minden emberi bánat mellett. Ráadásul egy sose múló bánatú, nagyon rossz házasság szakadatlan boldogságkeresővé teszi, aki valójában nem hisz a boldogság lehetőségében. Ilyen módon a magyar irodalom egyik legzavarosabb lelki életű jó írója, akinek az élete tele van pálfordulásokkal, aki egyre inkább elidegenedik az emberektől, és közben oly szépen, világosan, egyszerűen és mégis gazdag lírai árnyaltsággal ír emberekről, helyzetekről, elmúlt korokról és maga körül látott szenvedő lelkekről, mint kevesen abban az időben. Az első budapesti években nehezen boldogul. Ponyvaregények írására kényszerül, majd megírja a magyar paraszti élet paródiáját, a Göre Gábor-könyveket. Ezekkel lesz népszerű, és idővel ugyanúgy szégyelli Göre Gábor kalandjait, mint a ponyvaregényeket. Szemére hányják, és maga is úgy érzi, hogy megrágalmazta, ostobának mutatta be a népet. Ez csak részben igaz. A Göre Gábor-történetekben egy jó szatirikus is megindult. De ezt az utat nem folytatta. Első jelentékeny regénye, a haladó eszmék hősének tragikumát ábrázoló A lámpás már Móricz Zsigmondot előlegezi, és szemléletében a két évtizeddel később fellépő Adyval rokon. Sajnos, az eszmeileg kitűnően elgondolt történet túlontúl elnagyolt, hozzá se mérhető írójának későbbi szerkesztés- és stílusbeli remekeihez. A kilencvenes években azonban már népszerű, és az újat akarók a maguk társának érzik. Egerben járt tanítóképzőbe, és akkor, ott barátkozott össze az egri Bródy Sándorral. Életpályájuk összefonódott: hol jó barátok, hol riválisok, olykor fegyvertársak, olykor ellenségek. Bródy lelkesedik Gárdonyiért. Hamarosan hozzájuk csatlakozik a Párizsból hazatért, mindkettőjüknél műveltebb, irodalmi dolgokban tudományosan képzett Ambrus Zoltán. Ambrus is jó író, kitűnő, fegyelmezett stiliszta, lépést tart a kortárs világirodalommal: ő közvetíti barátaihoz az akkori modernséget. Nem olyan eredeti szellem, mint Bródy vagy Gárdonyi, de jobb kritikus náluk. Együtt eszményi együttes a rég várt modern folyóirat megteremtésére. A századfordulón együtt alapítják meg a Jövendőt, amely egészen a Nyugat megteremtéséig a kor legszínvonalasabb és leghaladóbb magyar folyóirata. De Gárdonyi ez időtől kezdve már csak feljár Budapestre. Egerben találta meg otthonát. Ott él mindhalálig magányos, különc életet, bajlódik lelke gondjaival, kitalál egy titkosírást, amellyel naplóját írja. Ott az egri magányban írja regényeit és novelláit, olykor színjátékait, és amit ír, azt az olvasók lelkes szeretettel fogadják, mert amit Gárdonyi ír, az lehet zavaros filozófiájú, lehet olykor nyomasztóan reménytelen, de olyan kellemes olvasmány, hogy a gyönyörködő olvasó alig veszi észre, milyen komor, amit mond. Legtökéletesebben megformált írásai a novellák, főleg azok, amelyekben a paraszti világról ír. A népszínművek álparasztjai és álfaluja helyett Gárdonyival végre megjelent az igazi paraszt a maga gondjaival-bajaival. Igaz, idillizáló hajlama kibékítő képet ad a szegénységről. Móricz Zsigmondra még várni kell, de Gárdonyi irodalomtörténeti tette, hogy átmenet tudott lenni a népszínművek és Móricz között. Versei gondosan fogalmazottak, de jelentéktelenek. Ezekben a költő konzervatív hajlandóságai nyilvánultak meg. Az a Gárdonyi, aki prózában Bródy mellett áll, és előkészíti Móricz Zsigmondot, merőben idegen, sőt ellenséges maradt Ady és a Nyugat modernsége iránt. Társadalmi regényeiben igen sok a kifejezetten modern törekvés. A társadalom egyre kevésbé érdekli, de nagyon sokat tud a lelki élet egyensúlyának megbomlásáról. Rossz családi élet, öngyilkosságig vivő belső meghasonlottság, gátlásokkal teljes boldogságkeresés, félelem a női szeszélytől - ez az igazi Gárdonyi-világ (Az a hatalmas harmadik, Az öreg tekintetes, A hosszúhajú veszedelem, Szunyoghy miatyánkja). Ezekben is kísért az idill vágya, és éppen ez a vágy lesz a finom lélektani ábrázolás tárgya. Olykor azonban sikerül megtalálnia az élet idilljét (Ida regénye, Ábel és Eszter). Leghibátlanabb regényei azonban azok, amelyekben a szerelem ábrázolása egyesül a felidézett múlt képeivel: a történelmi regények (Egri csillagok, A láthatatlan ember, Isten rabjai). Ezekben a társadalomábrázolás pasztellszerű háttér, de lírai erővel érzékelteti a régi korok atmoszféráját, amelyen belül örök örömöket és örök bánatokat okoz az örök szerelem. Az Egri csillagok ráadásul az igazi hazafias pátosznak és a legszebb emberi erénynek olyan nagyepikája, hogy a múló évek alatt leszállt az ifjúság körébe. Mindmáig legnépszerűbb ifjúsági regényeink egyike. Színjátékaiban megpróbált új életet lehelni az elavult népszínműbe. Ez részben sikerült is neki. A bor című színműve naturalista elemeket keverve a népszínmű idilljéhez, ugyanúgy Móricz Zsigmond felé mutat, mint Gárdonyi paraszttárgyú novellái. Az egri magányban élő író egyre idegenebbé vált egykori barátaitól is. A modern költészetet előbb gyanakodva, később indulatos ellenszenvvel nézte. Egyre jobban belebonyolódott misztikus ábrándjaiba (egy időben buddhista akart lenni). A készülődő forradalomtól pedig egyenest megriadt, és amikor a vesztett háború nyomán következtek a forradalmak, Gárdonyiban győzött a maradi, a zavaros - és az ellenforradalom mellett volt. Még Bródy Sándort, a hajdani barátot és harcostársat is indulatosan megtagadta, elmarasztalta. De az ellenforradalom győzelmét ugyanolyan idegenül szemlélte, mint Bródy. Az ellenforradalom embertelenségeit már nem vállalta. Az ellenforradalmi rend ünnepelte, de ő elhúzódott. Mindentől idegenné vált. Halálos ágyán meghagyta fiainak, hogy menjenek el Bródy Sándorhoz, és a nevében kérjenek bocsánatot tőle.
Gáspár András Színház- és Filmművészeti Főiskolán 1993-ban végzett Iglódi István osztályában. A S.Ö.R. (Shakespeare Összes Rövidítve) és a G.Ö.R.CS. (Görögök Összes Regéi és Cselekedetei) című előadásokban látható jelenleg a Hatszín Teátrum színpadán, ahol 2017-ben mutatták be az Adrian Mole újabb kínszenvedései a felnőttkor küszöbén című rendezését. 2019-ben két színdarabot rendezett. A Pinceszínházban látható a Meghallgatás című pszichokrimi és a Szentendrei Teátrum ősbemutatója a Petőfi-játék című zenés játék, amely 2020-ban a Pesti Magyar Színház színpadán újra látható. Ismert szinkronhang (pl. Amerikai Pite - Stifler; Jamie Oliver; Kung-fu Panda; Gulliver; Suicide Squad - JOKER). Az RTL-KLUB Barátok közt című szappanoperájában Petrik Gedeon ügyvéd megformálója. 2016-ban a POSZT (Pécsi Országos Színházi Találkozó) fesztiválprogamjának programvezetője volt. 2019 decemberétől a TV2 Mintaapák című sorozatának szereplője. Az ÁSZ Tábor művészeti vezetője 2008 óta. Az ÁSZ Drámaiskola alapítója, tanára 2009 óta.
Illusztrátor, térképrajzoló és a Halisten Stúdió alapító tagja vagyok, ahol tervezőgrafikusként dolgozom. A Nyugat-magyarországi Egyetemen tanultam Juhász Márton, Orosz István és Soltra E. Tamás szakmai vezetésével. Fontosnak tartom a hagyományos értékeket és szívesen merülök el az apró részletekben. Szeretem a meséket, a mitológiát és a történelmet, ezekből merítem az ihletet saját szimbolikám megalkotásához. A gyerekeknek készülő böngészőket illusztrátor feleségemmel, Molnár Rebekával együtt készítem.